Tornaveu
La cultura popular a la Fira Mediterrània de Manresa

Futur, patrimoni, innovació i mediterrània. Són els quatre conceptes que la Fira Mediterrània de Manresa vol reivindicar per celebrar el 20è aniversari. Entre el 5 i 8 d’octubre, la capital del Bages s’inundarà d’arts escèniques, expressions folklòriques i músiques del món. Un extens programa, conformat per 81 activitats, que tornarà a manifestar la simbiosi entre innovació i tradició cultural que ha caracteritzat la Fira Mediterrània des del seu naixement. Una filosofia que alterna el record d’expressions seculars amb la presentació de les tendències més contemporànies, i que en aquesta edició es farà més palesa que mai.

Entre les expressions més tradicionals que els visitants a la Fira podran presenciar, destaca la presència del Poulain de Pesenàs, considerada la mostra d’imatgeria més antiga d’Europa (1226), i la Tarasque de Tarascon (1469); un altre dels plats forts, en aquest cas en l’àmbit coreogràfic, serà els Cants i Danses del Llibre Vermell de Montserrat, a càrrec de l’Esbart Dansaire de Rubí, que adaptarà un manuscrit trobat al monestir l’any 1399.

Apropant-nos més als nostres dies, també podran descobrir-se les expressions culturals decimonòniques. Tant en l’àmbit col·lectiu, gràcies a l’exposició sobre L’Envelat que acollirà la Sala Plana de l’Om en motiu del Bicentenari de la Festa Major de Gràcia, com en l’individual. En aquest sentit, la recentment constituïda Federació Catalana de Joc Tradicionals ensenyarà els jocs que entretenien els nostres avis i besavis, com ara la bitlla de 6 o el joc de la morra.

En aquest afany per visualitzar expressions culturals que havien restat a l’oblit, la Fira Mediterrània de Manresa també deixa espai pels balls recentment recuperada. Si l’any passat fou presentat en societat el Ball d’espases de Cervera, enguany és el torn del Ball de Cercolets de Valls, reinstaurada gràcies a una exitosa campanya de micromecenatge.

El ventall de representants de cultura popular es complementarà, entre altres, amb el concert de la Banda de la Federació Catalana de Societats Musicals i la Banda de Música de Benissanet, que oferiran l’espectacle “Sons de l’Ebre: Remors de l’Ebre”, just abans d’iniciar la cercavila de la mulassa del municipi ebrenc; el ball de cavallets, gegants i mulassa de Sant Feliu de Pallerols; el Drac de Gràcia; o la innovadora dansa EgurRa, mereixedora del Premi Delfí Colomé, que vol reivindicar la vigència i modernitat dels balls de bastons.

Fomentar les noves veus de la música d’arrel

Com és habitual, la música tradicional jugarà un paper destacat en la Fira Mediterrània de Manresa. L’aposta per fomentar la música d’arrel donant veu als artistes joves, apunten de l’organització, ha estat decidida. Entre altres, es podrà escoltar les propostes musicals de Maika Makovski (Premi Teresa Rebull 2017), Joana Gomila, Criatures, Corrandes són Corrandes o Hora de Joglar.

Podeu consultar el programa complet de la Fira Mediterrània en aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa