Tornaveu
Unes declaracions de l’abat de Montserrat, Aureli M. Escarré, que marcaren la història de la Resistència

En el cinquantè aniversari
El 14 de novembre de 1963, farà aviat, doncs, cinquanta anys, l’abat de Montserrat, Aureli M. Escarré, va fer unes declaracions a Le Monde, un dels diaris més prestigiosos del món, que van causar un gran impacte.

Eren unes declaracions insòlites. Insòlites perquè era la primera vegada que un eclesiàstic d’alt nivell s’atrevia a fer, públicament, una crítica de fons, a la llum de l’Evangeli, a un règim que es proclamava catòlic però que es comportava d’una forma anticristiana. Insòlites, també, i atrevides perquè sortien a la llum en un moment que l’oposició al franquisme no podia fer sentir la seva veu, en un país on la llibertat d’expressió era prohibida i on eren sancionats de la pitjor manera els qui s’atrevien a parlar lliurement. Eren, en fi, unes declaracions que sonaven com un clam en el desert, un clam d’esperança d’un futur que encara es preveia més enllà de l’horitzó.

Seguint el costum en els casos en què apareixia alguna crítica al govern de Franco en un mitjà estranger, l’exemplar de le Monde del 14 de novembre va ser segrestat, no es va trobar a cap quiosc de l’Estat espanyol. Però segurament per un error de càlcul, el ministre de la informació, el tristament famós Manuel Fraga Iribarne, va ordenar que el text de les declaracions fos publicat en tots els diaris de l’Estat amb el corresponent comentari de condemna escrit per una persona addicta al règim. O sigui que tothom va poder tenir a l’abast les declaracions i, pel que es va saber després, molta gent va comprar aquell dia algun diari que les reproduïda per a llegir-les i comentar-les amb els amics, sense entretenir-se a llegir les rèpliques, que no eren res més que una cantarella de la propaganda de sempre, a favor del règim. D’aquí el gran impacte que les paraules de l’abat de Montserrat van tenir en l’opinó pública.

El contingut
Les declaracions comencen amb l’afirmació que, després de vint-i-cinc anys d’haver-se acabat la guerra civil, perdurava la mentalitat que hi havia encara uns vencedors i uns vençuts i que, per tant, continuava imposant-se la idea que calia continuar celebrant la victòria i no establir la reconciliació i, en definitiva, la pau. No és, en tot cas, aquesta posició la que s’adiu a la doctrina de l’Evangeli, deia l’abat. Reflecteix una actitud anticristiana encarnada per un règim que es proclama catòlic però que, ja en això, prova que no ho és: el govern espanyol és el primer que segueix una línia de subversió. Nega els valors de la democràcia i, consegüentment, impedeix la realització de les llibertats d’elecció, d’expressió i d’informació, en contra de la mateixa doctrina de l’Església.

Seguidament, les paraules de l’abat es refereixen a un dels aspectes més penosos del règim: el manteniment de tants presos polítics, una altra demostració que l’esperit de la guerra continua.

A continuació, les declaracions se centren en la missió de Montserrat, un lloc emblemàtic de trobada de tothom i de servei a les necessitats i aspiracions més profundes del poble català. Ara Montserrat, remarca l’abat, posa l’accent en la defensa de la llengua i la cultura d’aquest poble. “Catalunya és una nació entre les nacionalitats” que viuen a l’interior de l’Estat espanyol. Té el dret de ser respectada com a tal.

Finalment, les declaracions remarquen la gran oportunitat que dóna el concili Vaticà II -aleshores encara en curs- per a obrir-nos, per a treballar més profundament a favor dels valors que ens alliberen, per a construir un futur, en el nou clima que aquest esdeveniment està creant: hem de fer tot el possible per a superar el passat que encara pesa tant dins de l’Estat espanyol, per a acabar d’una vegada amb la guerra, pensant que “el futur depèn de com es resolgui el problema d’avui, que és un problema social, un problema de democràcia i de llibertat i, en conseqüència, de justícia (…) i en el fons, és un problema de cristianisme: ser o no ser uns cristians autèntics, tant en el sentit individual com col·lectiu, o sigui polític”.

Repercussions

La valentia de l’abat Escarré va traduir-se en una onada d’adhesions, entre multitud de persones, creients i no creients, que les van saber interpretar com un alè que dóna vida. Però també aquestes declaracions van ser com l’última gota que feia vessar el vas: el govern espanyol, d’una manera a vegades sibil·lina i altres descarada, va elaborar una propaganda contra l’abat que, segons el règim franquista, havia caigut en la temptació de barrejar-se amb la política, impròpia d’un eclesiàstic, i que, per tant, ho havia de pagar.

Un any i mig després, al terme de denúncies en els mitjans de comunicació i davant la Santa Seu contra les actituds de l’abat de Montserrat per un reguitzell d’accions i paraules que anaven molt més enllà de les mateixes declaracions, el govern espanyol aconseguia exiliar l’abat. El 12 de març de 1965 emprenia el camí de l’exili que el duria a Milà, un camí que s’acabaria amb la seva mort el 21 d’octubre de 1968. Una mort que, com vindria a dir el seu successor, l’abat Cassià M. Just, en l’homilia dels funerals era com una llavor per a reconciliar tots els catalans i per a recuperar les llibertats i construir la pau.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Andreu Camps a juny 14, 2013 | 11:31
    Andreu Camps juny 14, 2013 | 11:31
    Gràcies, Aureli. És la nostra responsabilitat avui trobar el nostre Escarré, el Montserrat actual que ens faciliti la comunió entre uns i altres i ens acompanyi en l'adéu a Espanya - hola, llibertat.
  2. Icona del comentari de: anònim a juny 14, 2013 | 13:04
    anònim juny 14, 2013 | 13:04
    Jo tinc entès que la sortida de l'abat Escarré de Montserrat fou conseqüència de les batalles internes dins la comunitat més que no pas de les declaracions a Le Monde. Segons aquest punt de vista, fou la pròpia comunitat montserratina qui va fer fora a Escarré, per les seves simpaties amb la comunitat homosexual.
  3. Icona del comentari de: Josep ventosa a juny 14, 2013 | 15:31
    Josep ventosa juny 14, 2013 | 15:31
    A l'amic anonim, li diria que no se d'on ha tret lo de les baralles internes, jo ara tinc 68 anys, i recordo perfectament el moment que van viure i la xuleria de Manuel Fraga Iribarne de dir en peitit comite, quan algu li va dir "si aixo es coneix a Catalunya, se arma una gorda" i com encare estaban amb un estat dictatorial, "pues vamos a verlo" i ho va publicar a tots els diaris, sapigem que la policia no deixeria piula a ningu, com aixi va passar, en aquells temps don Manuel era el de la calle es mia.
  4. Icona del comentari de: Maria Teresa a juny 14, 2013 | 19:09
    Maria Teresa juny 14, 2013 | 19:09
    #2 Difama que sempre queda. Contra Catalunya tot si val.
  5. Icona del comentari de: Rafael Subirachs a juny 15, 2013 | 13:22
    Rafael Subirachs juny 15, 2013 | 13:22
    Probable aclariment al comentari de l'anònim de Barcelona de 14 de juny de 2013 a les 13,04 h., mentre no surti una veu més informada i, per tant, autoritzada a la meva. El que va provocar l’exili de l’Abat Escarré va ser la polseguera política que va aixecar a Madrid, poder absolut, no la comunitat benedictina. Sí que hi havien desavenències, punts de vista diferents de fons pragmàtica dintre la comunitat davant el problema que l’enfrontava al règim de la dictadura. Com passa en tota mena de conflictes la comunitat va tendir a bipolaritzar-se. L’exili i el debat dins seu tenien relació directa però aquesta relació no era determinant per a l’exili. La comunitat no va exilar el seu abat ni al grup de monjos que van optar, lliurament, a autoexilar-se a Sant Miquel de Cuixà, com dic, la comunitat no tenia aquest poder per damunt del seu abat i del seu subprior. La denúncia determinant feta a Le Monde per l’abat Escarré ja estava consumada, no calia allargar innecessàriament el debat de la família benedictina, la prova és la reconciliació d’amdues parts quan l’elecció posterior del l’abat Cassià Just. Si hi haguessin hagut divergències de fons, més greus si hi caben, aquesta reconciliació no s’hauria pogut donar. De vegades cal cedir, en especial, després d’haver executat un acció compromesa, important i complicada que no és del grat de tots. No tots els monjos ho veien igual, però no per això es va paralitzar l’acció de la denúncia internacional. Va ser un fet de responsabilitat. Segons el meu punt de vista, encertat. Aquell fet va ser un triomf de tota la comunitat. I la complexa imbricació entre democràcia, legítima desaviencia i ús d’arbitratge i d’autoritat que li confegia ser l’abat va fer-el determinar per aquest acte de responsabilitat, més propi d’un líder polític que d’un religiós. A falta de condicions objectives d’un líder laic, –recordem el president del PCE Santiago Carrillo haver de camuflar-se amb una perruca rossa per no ser reconegut per els agents secrets del franquisme i ser detingut i qui sap què, això sol ja ens dóna una idea de l'escassa capacitat de mobilitat i de convocatòria dels polítics en la clandestinitat–. Aquestes i altres raons, que desconec, d’aquesta dimensió i d’aquesta naturalesa privada deurien estar presents en la consciència de l’abat.
  6. Icona del comentari de: Rafael Subirachs a juny 15, 2013 | 13:52
    Rafael Subirachs juny 15, 2013 | 13:52
    Probable aclariment al comentari de l'anònim de Barcelona de 14 de juny de 2013 a les 13,04 h., mentre no surti una veu més informada i, per tant, autoritzada a la meva. El que va provocar l’exili de l’Abat Escarré va ser la polseguera política que va aixecar a Madrid, poder absolut, no la comunitat benedictina. Sí que hi havien desavenències, punts de vista diferents de fons pragmàtica dintre la comunitat davant el problema que l’enfrontava al règim de la dictadura. Com passa en tota mena de conflictes la comunitat va tendir a bipolaritzar-se. L’exili i el debat dins seu tenien relació directa però aquesta relació no era determinant per a l’exili. La comunitat no va exiliar el seu abat ni al grup de monjos que van optar, lliurament, a autoexiliar-se a Sant Miquel de Cuixà, com dic, la comunitat no tenia aquest poder per damunt del seu abat i del seu subprior. La denúncia determinant feta a Le Monde per l’abat Escarré ja estava consumada, no calia allargar innecessàriament el debat de la família benedictina, la prova és la reconciliació d’amdues parts quan l’elecció posterior del l’abat Cassià Just. Si hi haguessin hagut divergències de fons, més greus si hi caben, aquesta reconciliació no s’hauria pogut donar. De vegades cal cedir, en especial, després d’haver executat un acció compromesa, important i complicada que no és del grat de tots. No tots els monjos ho veien igual, però no per això es va paralitzar l’acció de la denúncia internacional. Va ser un fet de responsabilitat. Segons el meu punt de vista, encertat. Aquell fet va ser un triomf de tota la comunitat. I la complexa imbricació entre democràcia, legítima desavenència i ús d’arbitratge i d’autoritat que li confegia, a ell, ser l’abat, va fer-el determinar per aquest acte de responsabilitat, més propi d’un líder polític que d’un religiós. A falta de condicions objectives d’un líder laic, –recordem que el president del PCE Santiago Carrillo en ocasions havia de camuflar-se amb una perruca rossa per no ser reconegut per els agents secrets del franquisme i ser detingut i qui sap què, això sol ja ens dóna una idea de l'escassa capacitat de repercussió mediàtica i política, de mobilitat i de convocatòria dels polítics en la clandestinitat–. Aquestes i altres raons, que desconec, d’aquesta dimensió i d’aquesta naturalesa privada deurien estar presents en la consciència de l’abat. L’exili de l’abat va ser conseqüència del fet d’haver contret aquell acte polític. I era conscient, crec, del que li passaria si lliurava la denúncia a Le Monde.
  7. Icona del comentari de: Ll.B a juny 19, 2013 | 19:25
    Ll.B juny 19, 2013 | 19:25
    Crec que un acte de coratge tan gran com el que feu l'abad Escarré mereixeria un reconeixement més gran que el simple record dels fets. Estaria bé que se li dediques, si es que no el té, algún carrer, plaça o monument quan es faci la conmemoriació dels fets. Així la seva memòria perdurarà, de forma material, en el temps.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa