Tornaveu
Presència de la cultura catalana a l’Alguer

L’acció d’Obra Cultural sempre ha promogut la variant algueresa del català entre els habitants de la ciutat de l’illa de Sardenya. Cal destacar que durant aquest inici del trimestre s’han programat molts actes que mostren l’interès que des de la ciutat italiana es té vers Catalunya i el seu moment actual, cosa que es recíproca, tal com ho fa palès la col·lecció sobre la història i costums algueresos impulsada per l’editorial barcelonina Llibres de l’Índex.

En primer lloc, a més de la llengua, cal reconèixer un dels punts en comú tant de Catalunya, com l’Alguer: el Mar Mediterrani. Així doncs, la presència catalana va ser destacada en un cicle de conferències, celebrat a finals de setembre, sobre el Mar Mediterrani, que es va concretar amb la participació del sociòleg i ex president de l’Institut d’Estudis Catalans, Salvador Giner, aportant la seva visió cultural, i amb la de l’actual president de l’Institut d’Estudis Catalans, Joandomènec Ros, que des de la seva formació com a biòleg va alertar dels reptes medioambientals compartits. Obra Cultural de l’Alguer va organitzar aquestes conferències, juntament amb el Parc Natural Port Compte i la col·laboració del Municipi de l’Alguer.

És un afecte mutu el que hi ha entre la ciutat de Sardenya i Catalalunya, cosa que ha empès a l’editor Josep Maria Orteu a publicar, des de la seva editorial Llibres de l’ïndex, de tres llibres sobre la ciutat: “L’Alguer”, una guia turística a càrrec d’Antoni Nugues, “La cuina de l’Alguer” de Carlo Sechi i ‘Història de l’Alguer’ de Marcel Farinelli. La iniciativa editorial es va presentar el 4 d’octubre en un acte a la Biblioteca Catalana de l’Obra Cultural.

Al mateix lloc, el periodista Ramon Felipó va ser l’encarregat de presentar el dissabte passat el documental “Assemblea, un retrat”, sobre el naixement i l’organització de l’Assemblea Nacional Catalana. A l’acte es va projectar el documental, alhora que es va fer evident l’interès per l’organització catalana i les mobilitzacions que ha vehiculat com ara la del 11 de setembre de 2012.

31a edició del premis Rafel Sari

En honor del poeta i mestre alguerès, el diumenge 28 de setembre a la Biblioteca Municipal Rafael Sari de l’Alguer es va concedir la 31a edició d’aquests premis que pretenen salvaguardar i promoure la poesia i la prosa en la variant algueresa del català. Atents a aquest afany divulgatiu, els guardons es divideixen en tres categories, la primera de les quals premia els escrits d’alumnes de les escoles de l’alguer. Les altres dues reconeixien els autors en llengua catalana i els autors en la variant algueresa. El primer premi d’aquesta edició va recaure a Davide Casu per la poesia “Tori”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa