Tornaveu
L’OJIPC al Palau de la Música Catalana

L’11 d’abril va tenir lloc el concert de commemoració dels cinc anys de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (OJIPC) en un marc tan emblemàtic com el Palau de la Música Catalana de Barcelona. Sota la batuta entusiasta de Salvador Brotons i del director assistent Carles Gumí (la primera obra), l’OJIPC va demostrar la qualitat i el sentit de la seva tasca, com feren palesos els aplaudiments del públic que omplia el Palau.

La primera part anà dedicada a peces poc conegudes del nostre repertori: Tres danses valencianes d’Amand Blanquer, La dansa dels fallaires i la Sardana de Griselda i Gentil (de Canigó) de Jaume Pahissa i la suite simfònica Mallorca de Baltasar Samper. L’obra de l’alcoià Amand Blanquer (Alcoi 1935 – València 2005), força interpretada en la seva versió per a banda, era desconeguda en la seva versió simfònica. De gran troballa es pot titllar els fragments del primer acte de l’obra Canigó del barceloní Jaume Pahissa (Barcelona 1880 – Buenos Aires 1969), de què els musicòlegs sempre han parlat, però que, d’ençà de la seva estrena ara fa cent anys, pràcticament ningú no havia tornat a escoltar. Més coneguda és la suite Mallorca del palmesà Baltasar Samper (Palma 1888 – Mèxic 1966), basada en danses i tonades populars mallorquines, que clogué la primera part.

La segona part fou dedicada íntegrament a la Missa de Glòria de Giacomo Puccini, brillantíssima, interpretada per l’OJIPC, el Cor Jove de l’Orfeó Català, el cor basc Ametsa Gazte i els solistes Peter Marsch (tenor) i Lluís Sintes (baríton).

Abans del concert hi hagué un parlament a càrrec del periodista Xavier Chavarria i la lectura emocionant del poema de Salvador Espriu M’han demanat que parli de la meva Europa, a càrrec d’integrants de l’OJIPC: un andorrà, un valencià, un alguerès, una mallorquina, una franjolina i una principatina.

Cal recordar que l’OJIPC és una iniciativa impulsada per l’entitat mallorquina Forum Musicae amb la col·laboració de la Universitat Catalana d’Estiu i que aplega cada any, durant una estada de deu dies, setanta intèrprets entre divuit i vint-i-sis anys provinents d’arreu dels Països Catalans amb l’objectiu de preparar un concert en què es recuperen, s’interpreten, s’enregistren i es publiquen (en partitura i en CD) peces del nostre patrimoni cultural.

Cal felicitar l’OJIPC pels seus primers cinc anys d’existència i demanar a les institucions que continuïn donant suport a aquesta empresa tant singular i complicada com necessària per a la difusió i la recuperació del patrimoni musical dels Països Catalans. Cal agrair també a la Fundació Orfeó Català en aquesta nova etapa la sensibilitat que ha demostrat acollint aquest concert.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa