Quin significat té ‘La Santa Espina’, una peça escrita l’any 1907 pel mestre Enric Morera, en el món sardanista actual? En Jesús Ventura és músic, director de cobla, activista sardanista i autor de la sardana ‘Barcelona 2014’, composta expressament per a Barcelona com a Capital de la Sardana, i posa en valor aquesta composició centenària en una entrevista a VilaWeb.
Si bé ‘La Santa Espina’ és “una peça correcta, com tantes altres sardanes que va escriure Enric Morera”, la melodia “és bonica i els passatges són animats”, però el que té realment d’especial a parer de Ventura és el seu significat, sobretot d’ençà que va ser prohibida durant la dictadura de Primo de Rivera, perquè “a partir d’aquest moment va esdevenir un himne”.
Jesús Ventura, preguntat per què no s’ha representat més fins avui, assegura que aquest oblit “passa amb moltes altres obres, per molt que hagin estat un èxit en el moment de l’estrena. Segurament si no fos per la significació de ‘La Santa Espina’ de la rondalla no se n’hauria tornat a parlar mai més”, rebla. Ventura insisteix que hi ha moltes obres que no s’han tornat a reproduir amb assiduïtat i que en el seu moment van ser un èxit.
Sobre el panorama sardanístic actual, aquest expert avisa que “al contrari del que molta gent pensa, l’activitat sardanista mou molta gent i això genera riquesa”, i afegeix que pensa que “en aquest país tenim molts prejudicis respecte de coses que no ens haurien de crear cap complex, com ara la cobla o la tenora. No conec ningú de cap altre país del món que s’avergonyeixi de la seva dansa tradicional i això ens fa molt mal”.
Llegiu l’entrevista completa en aquest enllaç.