Tornaveu
Estació Brussel·les pel corredor mediterrani

Més de 400 personalitats de diferents colors polítics es van reunir el proppassat 12 de gener al Parlament Europeu de Brussel·les per a reclamar a la Comissió Europea que inclogui el corredor mediterrani a la Xarxa Ferroviària Prioritària Trans-Europea. La demanda va unir en un sol front empresaris, cambres de comerç, institucions i els governs de Catalunya, el País Valencià, la regió de Múrcia i la Junta d’Andalusia en la conferència de proclamació del Manifiesto FERRMED.

L’acte organitzat pel lobby empresarial FERRMED, que uneix més de 150 socis de tot Europa, va ser la posada de llarg d’un projecte que aspira a ser considerat una de les infraestructures prioritàries de la Unió Europea. La trobada va ser l’ofensiva política i social més important a favor del corredor mediterrani, i dels criteris bàsics dels estàndards FERRMED: ample de via europeu per a tota la xarxa i gestió europea dels ferrocarrils, com passa a l’espai aeri.

Els presidents de València, Francisco Camps, el de Múrcia, Ramon Luis Valcárcel, el conseller català Lluís Recoder i el director general d’Andalusia Sergio Moreno van mostrar una plena sintonia en la defensa del corredor mediterrani, acompanyats pels alcaldes de les ciutats més importants i per rellevants representacions empresarials de les seves comunitats. Tots coincidiren que l’objectiu ara és treballar pel que els uneix, pels problemes que els són comuns, com el corredor: «Cal anar units a demanar a Foment que sol·liciti a la CE la inclusió del corredor entre les seves prioritats», va ser la declaració unitària.

Els propers mesos es lliurarà la gran batalla per decidir la configuració de la Xarxa Prioritària Europea i la inclusió del corredor mediterrani. És el moment de pressionar amb fermesa al Govern espanyol perquè sol·liciti la declaració de Projecte Prioritari per al corredor mediterrani i en reclami la inclusió a la Xarxa Prioritària (Core Network) en tota la seva extensió, des de Portbou fins a Algesires.

En contra del sentit comú, el Govern espanyol ha donat l’esquena a la prioritat del corredor mediterrani: la connexió del tren de mercaderies d’ample europeu que ha d’unir Algesires amb Estocolm. Els dos partits que han governat l’Estat espanyol durant els últims trenta anys, el PSOE i el PP, han menyspreat repetidament les reivindicacions catalanes, valencianes, murcianes i andaluses. Els grans beneficiaris han estat, com sempre, Madrid i el disseny radial de les infraestructures, herència de Felip V, que Franco va perpetuar.

Ha arribar l’hora d’esmenar aquesta situació i situar aquesta infraestructura al lloc que es mereix, perquè volem un país eficaçment comunicat, amb una eficàcia a l’altura del potencial estratègic de Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia, que aglutinen el 50 % de la riquesa de l’estat i que, fins ara, han estat víctimes de les decisions adoptades des del quilòmetre zero.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Alexandre Pineda Fortuny a febrer 07, 2011 | 10:15
    Alexandre Pineda Fortuny febrer 07, 2011 | 10:15
    Si no estic equivocat Assumpta Torrent, és la secretària de l'associació Ferrmed a Brussel·les.
  2. Icona del comentari de: Joaquín a febrer 07, 2011 | 10:32
    Joaquín febrer 07, 2011 | 10:32
    També s'han de tenir en compte les reivindicacions de l'Aragó, Rioja, etc. a més a més de les de Portugal, que estan interessats en la TCP (Travessia Central Pirinenca), que fomentaria un cert reequilibri regional. No tot és Madrid i cadascú juga les seves cartes.
  3. Icona del comentari de: Jomateix a febrer 08, 2011 | 13:59
    Jomateix febrer 08, 2011 | 13:59
    Joaquín: a Portugal li interessa més la connexió pel País Basc que no pas la central, ja que els queda més a prop. Els únics que defensen la travessia central dels Pirineus són els aragonesos i els madrilenys. Els aragonesos, per raons òbvies, i els madrilenys per no haver de passar per Catalunya o Euskadi per arribar a França. Els valencians també el defensaven, però al final s'han adonat que no tenia cap ni peus, de moment Política a part, tècnicament la travessia central és molt complicada. Caldria un túnel a baixa cota, és a dir, llarguíssim i per tant caríssim. Això fa que pugui ser viable el dia que les connexions més fàcils estiguin saturades (Portbou/La Jonquera i Irún), però no avui en dia. A més, a França els dos corredors principals són l'atlàntic (fina a Irun) i el mediterrani (fins a La Jonquera), i la travessia central no enllaça amb cap. Els aragonesos, pel que haurien de lluitar és per la reobertura del tren de Canfranc, que els francesos van tancar fa 3 dècades. Més realista, i més útil.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa