Quan les coses són difícils i costerudes, quan s’ha treballat molt en un projecte i no hi ha manera de donar-lo a conèixer, sorgeix la imaginació i la iniciativa. És exactament això el que li ha passat a l’actriu, poetessa i dramaturga Estel Solé. Després de mesos de treballar amb altres actors joves —Eduard Buch, Martina Tresserra, Míriam Tortosa, Jordi Vaqué— en la creació de l’obra, que dirigeix Marília Samper, s’han trobat que cap sala (de petit format) no hi ha apostat, i les que hi apostaven era en unes condicions poc convenients. Aquesta és la realitat de les infraestructures teatrals ‘comercials’ en una capital com Barcelona, que hauria de ser el referent de la creativitat i de l’eclosió del talent jove.
La joventut, però, no s’arronsa i ha trobat la manera de combatre la impermeabilitat estructural de l’escena barcelonina. Així, doncs, la dissenyadora d’interiors Bàrbara Aurell ha ofert d’integrar l’estrena i la representació de la primera obra d’Estel Solé a la iniciativa «Moviment en blanc», que consisteix a representar l’obra al menjador de casa de la interiorista. Per tant, els dies 7, 8, 14 i 15 de novembre cent persones (25 per sessió) tindran l’oportunitat d’assistir a un espectacle batejat com a TeatrePopUp, en el sentit que apareix i desapareix.
Per a assistir a aquesta unió de la cultura i el disseny, els interessats s’inscriuen en una pàgina web i, tot seguit, reben una invitació amb la localització de la casa. El dia i l’hora convinguts l’amfitriona convidarà els assistents a ocupar lliurement un lloc al menjador.
Aquesta iniciativa no fa altra cosa que seguir la tendència de les plataformes de micromecenatge, com ara Verkami o totSuma, que sovint donen com a premi un concert privat a qui hagi fet una aportació econòmica rellevant a un projecte musical. Tot plegat, a més, entronca amb les representacions privades d’obres de teatre en l’època de repressió franquista. I com que es tracta de donatius, les pujades de l’IVA cultural no afecten aquesta mena d’iniciatives, com ja fa temps que sap el món associatiu.
Pel que fa a la primera obra teatral d’Estel Solé, pot ser interessant per al lector de conèixer el sistema de treball per a confegir la peça. Durant mesos els actors s’han anat reunint periòdicament per a fer improvisacions sobre un punt de partida i anar confegint el material en brut i, sobretot, el perfil dels personatges. A partir d’aquest treball interactiu, l’escriptora i actriu Estel Solé ha escrit l’obra que ara estrena, que tracta sobre el valor de la sinceritat i la necessitat de viure amagat darrere certes mentides quan ens sentim insegurs.