Tornaveu
450 anys de la primera referència de trabucaires a Catalunya

A finals del segle XVI, a Barcelona i a Igualada es disparaven els trabucs des dels campanars, com encara es fa actualment a Santa Maria de Centelles. En aquelles dates, és probable que aquesta expressió festiva fos estesa a altres municipis de Catalunya, atès que el preu de l’arma s’havia democratitzat ostensiblement en les darreres dècades. A La pólvora com a senyal de festa, Daniel Vilarrúbias afirma que “els trets de trabucs i escopetes durant certes solemnitats festives devien ser un costum normal a l’Anoia del darrer terç del segle XVI i la primera meitat del segle XVII”.

De fet, és força probable que l’origen de les galejades es remunti més enrere. A Recull de fets sagnants d’un tenebrós i apocalíptic segle XIX, l’estudiós de Santa Coloma de Queralt Salvador Palau va aportar aquest testimoni de la capital de la Baixa Segarra:

Per la festa de Corpus de 1546, morí el jove Jacint Soler en explotar-li la pólvora del trabuc. (…) És més explícita la [nota] del 2 de febrer de 1548, que relata el casament dels senyors de la Vila i les festes que es feren en honor seu. El document [Palau també l’adapta al català actual] diu: “els músics lluïren les seves habilitats sonores i els intermedis els ompliren les espantoses descàrregues dels trabucs, un dels quals va rebentar-se per l’excessiva càrrega de pólvora, no causà però dany a ningú”.

De confirmar-se aquesta referència, que tinc pendent localitzar a l’arxiu parroquial de Santa Coloma, es convertiria en la primera notícia documentada -vint-i-cinc anys abans que Solsona- de trabucs en contextos lúdics a Catalunya. I de fet, es fa difícil creure que la Santa Coloma, que en aquells moments comptava amb aproximadament 800 veïns, fos pionera en la creació de nous formats festius.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa