Amb el lema “Les danses dels pobles pel nostre poble” es presentaven les Jornades Internacionals Folklòriques de Catalunya (JIF) ara fa més de mig segle. Enguany, del 4 al 13 de setembre, celebren la 54a edició arreu del país. Vint-i-dues poblacions catalanes es preparen, doncs, per rebre el folklore de Panamà, Polònia i Mèxic, els països convidats. Les agrupacions de música i dansa tradicional que representaran aquests països tenen a l’esquena un gran recorregut promovent, difonent i estimant les seves tradicions. En aquesta ocasió, ho continuaran fent a casa nostra, però la voluntat d’Adifolk, l’entitat organitzadora, no només se centra a portar-nos altres cultures, sinó en què això provoqui un intercanvi cultural. “La idea és que nosaltres coneguem les cultures de fora, però les cultures de fora que venen també coneguin la nostra”, explica Oriol Ramírez, el director de les Jornades.
La programació, juntament amb l’espot, va estar extensament presentada a la sala de plens de l’Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet, vila que tancarà les Jornades, divendres passat. L’acte va comptar amb la presència d’Ivan Besora, president d’Adifolk; Oriol Ramírez, el director; Carme Jiménez, regidora de cultura de Sant Vicenç de Castellet i va estat conduït pel coordinador de les JIF, Josep Vilà.
Panamà, Polònia i Mèxic: els països convidats
Malgrat els seus deu anys d’història, l’Agrupación Folkórica Encantos de Mi Panamá ja han tingut temps de participar en nombrosos festivals arreu del món. Formats per un elenc de músics i ballarins professionals de les expressions i valors típics del país, estan fermament compromesos amb la preservació i la difusió de la cultura panamenya.
El mateix any que va fundar-se Adifolk també ho va fer el Grup Educatiu i Artístic Przygoda (Artystyczny Przygoda) a Rybnik, la regió històrica polonesa. Així, funciona com una institució educativa que busca cultivar la tradició i ensenyar als més joves el respecte per la història i la cultura poloneses. Com en el cas de l’agrupació panamenya, han participat en múltiples festivals des del Canadà fins a Sudàfrica.
En la mateixa línia, l’últim país convidat, Mèxic, serà representat a través del Grupo Folkórico Cielito Lindo. Fundats l’any 1993, han participat en escenaris molt destacats i han estat l’actuació principal durant tres anys consecutius de la celebració del Dia dels Morts al cèlebre cementiri Hollywood Forever. Els membres del grup provenen de diverses ciutats i representen una barreja d’edats i trajectòries, fet que enforteix la missió d’unir la comunitat a través de presentacions vibrants que celebren el folklore mexicà.
Vint-i-dues viles catalanes presents
La ciutat de Calella serà l’encarregada d’acollir la inauguració de les Jornades. Així, es pot esperar, del 4 de setembre, un tastet musical amb les formacions musicals internacionals; la Gran Cercavila JIF 2026, amb tots els països presents i amb la presència de la Cobla Lluïsos de Taradell, l’Esbart Agrupació Folklòrica Igualadina i entitats locals com el Pubillatge i els Gegants i Grallers de Calella; i, finalment, l’espectacle inaugural a la plaça de l’Ajuntament. Pràcticament cada dia Calella continuarà tenint moltes activitats, com concerts, cercaviles, balls a la plaça i, fins i tot, un mercat de productes de folklore dels països convidats i un taller de sardanes.
Sant Vicenç de Castellet, per contra, serà qui clourà les Jornades el dia 13. Es repetirà la fórmula de la inauguració, amb la Gran Cercavila i l’espectacle de cloenda. En aquest cas, però, comptaran amb agrupacions de la localitat del Bages, com el Pubillatge, els Gegants i Grallers i també les Gitanes de Sant Vicenç de Castellet. L’espectacle de cloenda acomiadarà a uns dies molt intensos i plens d’emocions.
Abans dels adeus, però, les JIF visitaran poblacions de nord a sud i d’est i oest del país. Les vint viles restants són, doncs: Santa Maria de Palautordera (amb una actuació el 5 de setembre a les 19 h), Alfarràs (05.09 a les 19:30 h), Rajadell (05.09 a les 20 h), Parets del Vallès (06.09 a les 11:30 h), Sant Fruitós de Bages (06.09 a les 18 h), Arenys de Mar (06.09 a les 18 h), Prats de Lluçanès (06.09 a les 19 h), Montserrat (08.09 al matí), l’Hospitalet de Llobregat (09.09 a les 18 h), Barcelona (09.09 a les 19 h), Campdevànol (10.09 a les 19 h), el Morell (10.09 a les 19:30 h), Súria (10.09 a les 20 h), Centelles (11.09 a les 19 h), Vallmoll (11.09 a les 18 h), la Llagosta (11.09 a les 22 h), Vilanova d’Espoia (12.09 a les 17 h), Montblanc (12.09 a les 19 h) i, per acabar, Móra d’Ebre (12.09 a les 22 h). En el cas de Barcelona, el dia 7 de setembre seran rebuts institucional al Parlament en un acte no obert al públic. Els països convidats s’aniran dividint entre aquestes localitzacions. Només podran veure’s els tres junts a Calella i a Sant Vicenç de Castellet. La programació detallada pot consultar-se aquí.

