Adifolk ha donat a conèixer el programa d’actes oficial de la 38a edició de l’Aplec Internacional que se celebrarà a Estocolm (Suècia) els pròxims 14, 15 i 16 d’agost. Des del Castell de Falset, han presentat l’acte que reunirà 42 grups d’arreu de Catalunya i un total de 1200 actuants, el major de la història. En el transcurs de l’acte, han intervingut el president d’Adifolk Ivan Besora i el director de l’Aplec Joan Fuentes, donant a conèixer tots els detalls de l’esdeveniment, com també l’espot promocional que es projectarà tant a Catalunya com a Suècia.
L’acte també ha comptat amb la presència de la regidora de cultura de l’Ajuntament de Falset, Rosa Poy; el director general de la Catalunya Exterior de la Generalitat de Catalunya, Oriol Lázaro; representants dels grups participants de l’Aplec; i l’equip d’Adifolk. Els Gegants de Falset, amb l’acompanyament musical dels Grallers de la Falç, han posat el toc festiu a la vetllada.
La programació completa
El 38è Aplec Internacional es presentarà oficialment el dijous 13 d’agost amb un esdeveniment obert a la premsa. No serà fins divendres 14, però, que s’iniciaran els esdeveniments pròpiament culturals, tots gratuïts i que succeiran al nucli antic d’Estocolm. Així, qui farà el tret de sortida el divendres 14 d’agost seran els sardanistes, amb una ballada conjunta. Ja a la nit, un espectacle inaugural amb la participació de tots els grups de l’Aplec serà l’esdeveniment que reunirà, per primera vegada, la totalitat dels participants i permetrà als assistents fer-se una idea de la diversitat de la nostra cultura popular. Un cop finalitzat, a les 22:45 h, es tancarà la primera jornada amb una cantada d’havaneres amb degustació de rom cremat fins a la matinada.
El segon dia, el dissabte 15 d’agost, s’iniciarà el dia fotografiant tots els participants per tenir un record d’aquest esdeveniment tan especial. Durant el matí, les corals començaran els seus assaigs (11:30 h) i es podrà gaudir d’una mostra de jocs tradicionals i tallers de cultura popular (de 12 a 19 h); la plantada dels elements festius i grups participants (12 h); la gran cercavila de l’Aplec amb un tirabol final (12:30 h); “L’Hora del Vermut” amb RAB Ràdio i degustació del Vermut de Falset i concert de Taverna (13:30 h); i, finalment, una altra ballada de sardanes (14 h).
Serà a la tarda quan es podran veure mostres de falcons (16 h), danses i balls de seguici (17:30 h) i ball de bastons (19:30 h). La nit de dissabte, el punt àlgid de l’Aplec, l’espectacle “La Festa Major a Catalunya” serà l’esdeveniment central on s’ensenyarà al públic els elements més representatius de les celebracions populars del país. La jornada es rematarà amb una nit de foc i una tabalada final.
El tercer i darrer dia, el diumenge 16 d’agost, començarà amb la melodia del cant coral durant la missa, a les onze. Retornarà la mostra de jocs tradicionals i tallers de cultura popular (de 12 a 19 h); la plantada d’elements festius (12 h); la cercavila d’imatgeria festiva (12:30 h); i “L’Hora del Vermut” amb RAB Ràdio (13:30 h). És a primera hora de la tarda, a les 15 h, quan es donarà el protagonisme a les colles castelleres amb una diada que inclourà, a part dels participants de casa nostra, els Castellers d’Estocolm, colla amfitriona. El cant coral català tornarà a posar veu en un concert de cobla a la tarda de diumenge, seguit de l’última ballada de sardanes (18:30 h). L’espectacle de cloenda, sobre la figura de Joan Amades i el costumari català, posarà punt final a l’Aplec.

