Tornaveu
Quatre raons per les que m’agrada el Nadal
El Tió de Nadal. Ramon Violant i Simorra, un dels etnòlegs que han dedicat més temps a investigar sobre la festa i el seu entorn social, a ‘El llibre de Nadal’, ens conta, sobre la cerimònia del Tió, el que segueix: «En altre temps, tant en els llogarrets rurals com en les ciutats de la nostra terra … no haurien pas concebut una vetlla de Nadal si no hagués anat acompanyada de la cerimònia ritual de l’encesa i farciment del tió» O sigui, el Tió no és altra cosa que el tronc que es cremava a la llar aquella nit per escalfar-se i il·luminar-la. A aquell tió de la nit de Nadal, d’una forma vaga, se li atribuïa una virtut semblant a la del Nen Jesús, que naixeria aquella mateix nit amb la prometença d’actuar de Salvador, un any més. Vet aquí perquè el Tió de Nadal caga, o raja, miraculosament, tot de productes benèfics, torró o joguines. Vet aquí, també, perquè l’arbre de Nadal -en definitiva de la mateixa procedència que el tió, el bosc primordial- proporciona regals aquesta nit.

La missa del gall és l’ofici religiós cristià que se celebra la mitjanit del 25 de desembre per commemorar el naixement del Nen Jesús. Aquest ofici també era conegut com la missa dels pastors perquè durant la seva celebració se simulava, o es representava l’adoració dels pastors al portal de Betlem. En el transcurs de la missa es canten nadales i en algunes esglésies, en el moment de l’eucaristia, tenien el costum d’amollar ocells que omplien el temple de joia silvestre amb la seva piuladissa. A les esglésies de Mallorca i a les de L’Alguer va conservar-se de forma ininterrompuda la interpretació del Cant de la Sibil·la, peça medieval de cant gregorià que anuncia l’arribava de Jesús i el judici final.
«Lo jorn del Judici / parrà qui haurà fet servici.
Jesucrist, Rei universal, / home i ver Déu eternal,
del cel vindrà per a jutjar / i a cada u lo just darà.
Gran foc del cel davallarà; / mars, fonts i rius, tot cremarà.
Daran los peixos horribles crits / perdent los seus naturals delits»…
En l’actualitat, la Sibil·la canta a Santa Maria del Mar, a la Catedral de Barcelona i a la de La Seu d’Urgell, al Principat, i a Ontinyent, Gandia i Xeraco, al País Valencià; el Cant de la Sibil·la de Mallorca ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

L’àpat de Nadal. Per referir-nos a l’àpat nadalenc tornem a donar la paraula a Violant i Simorra, extrec aquest comentari del seu Llibre de Nadal -en una preciosa edició de l’editorial Altafulla a cura de Josep Molí, per cert; diu: «Les viandes i begudes que antany es consumien en aquesta data, sobretot en el dinar, tenen molt ritual d’arrel tradicional molt pregona i llunyana». Entre galls, lletons, galls d’indi, cabrits i anyells, ens relata què es menjava en una casa (benestant) de la Barcelona de principis del segle XX aquest migdia: «… la clàssica sopa de macarrons escorreguts amb unes cullerades de formatge ratllat a sobre, escaldums… el gall farcit amb prunes, panses, pinyons, salsitxes cansalada, etc. I per postres torrons i neules sucades amb vi ranci». Després menciona un curiós, i robust beuratge d’aquests dies, el piment, i ens conta com el cambrer [d’un convent] de Banyoles preparava aquest piment: «Primerament lo die de Nadal entren al piment XXIV (24) justeyes de vin e aquell die lo Camarer metni miga [mitja] lliura de pebra e tres lliures de mel». D’aquesta musculada beguda se’n donava un «enap [vas per veure] i mig a cada monjo i clergue».

L’arbre de Nadal i el vesc de la sort. El costum de guarnir l’arbre de Nadal, ja molt introduït a casa nostra, com un símbol de la festa, no cal dir-ho ens arriba del països del Nord europeu, on l’hivern cobreix de neu la ciutat i els boscos, on la verdor resplendent de l’arbre ressalta enmig de l’alba i gèlida capa nivosa. Aquest arbre dona fe que el món es viu, raó per la qual el festegem, el duem a casa i el guarnim, i l’arbre, com antany la roja flama del vell tió que enceníem la nit del 24, a part de la promesa de vida, ens aporta màgics regals. Vet aquí el significat de l’arbre de Nadal. Uns altres elements vegetals que s’han introduït en l’actual imaginari nadalenc són el vesc (aquesta mena de raïm que adorna al bosc les balbes rames dels arbres amb la seva aèria vida parasitària) i l’acerat boix grèvol, i el galzeran de fruits vermells, tots ells combinats amb llaços, espelmes o llumetes de colors, ens recorden l’alegria del dia de Nadal dins l’hivern depressiu.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Marc a gener 04, 2013 | 11:06
    Marc gener 04, 2013 | 11:06
    Què ho fa que el senyor Moya doni per fet que avui ja no es crema el tió, no digui ni un mot de la deformació mutilant que se n'ha imposat els darrers 10-15 anys com un ésser amb potes, cara, ulls, etc, i en canvi parli de l'absurd (per no fer servir altres qualificatius més adequats però que els susceptibles a qui els agrada introduir molt "costums" trobarien insultants -sense ser-ho) "costum" de l'arbre de Nadal? Un país desfet, en descomposició. Desarticulat. Una pàtria sola, bruta, trista i dissortada, com deia aquell. Què hi farem!
  2. Icona del comentari de: Bienve Moya a gener 04, 2013 | 18:42
    Bienve Moya gener 04, 2013 | 18:42
    #1 "Un país desfet, en descomposició. Desarticulat. Una pàtria sola, bruta, trista i dissortada", per culpa de l'Arbre de Nadal? Francament, Marc. Em sembla molt exagerada la teva nota. Referent a la crema del Tió. El tió ja no es crema en la gran majoria de les cases catalanes, entre altres coses perquè no tenen on cremar-lo, i perquè la llum i l'escalfor de les llars actuals s'aconsegueixen per altres mitjans. Altra coses són la crema de fogueres que es practica en algunes viles, la nit de Nadal. I a mi, francament, no em sembla que sigui cap "deformació mutilant" posar potes, cara, ulls i barretina al Tió, no m'agrada gaire, però "deformació mutilant"? Exageres. Atentament
  3. Icona del comentari de: Marc a gener 05, 2013 | 14:15
    Marc gener 05, 2013 | 14:15
    Perdoneu senyor Moya, la meva intenció no era pas ofendre-us, però la veritat és que un hom es va cremant i cremant a mesura que va veient com mentre que costums "amb estat" ningú gosa (deu ser per això de l'estat oi?) tocar-los, altres "sense estat", sembla que tothom i qualsevol xitxarel·lo hi pot fumbre cullerada (oncles buscalls que es vanen que cada any expliquen una història absurda d'aquest personatge amb sentiment d'inferioritat respecte el pare noel a milers -milers!- de nens, contes impresos que pinten el tió amb aquestes potes i cares, etc., que inclouen històries sense cap tradició que diuen que els tions venen caminant, etc., venedors que l'escampen per arreu, televisions que el propaguen i mutilen la visió infantil que en conserven els nens que a ca seva segueixen la tradició amb tot el sentit, qui aleshores veuran cares allà on no hi eren mai ni mai ningú se les havia necessitat, etc.). Obligar (perquè el que s'està fent és obligar) a introduir aquest tió amb cara, obligada (perquè un cop un nen n'ha vist un o cent amb cara, ja li trobarà a tots), o sigui a prendre o tenir aquetsta forma, no és deformar? I no mutila això la visió que generava el tió, com el que és, un tronc i prou? D'altra banda, jo el que dic és que no crec que contribueixi gaire al tió (al de veritat i no a invencions semicomercials) afirmanr sense rigor que ja no se'l crema, tot plegat perquè la majoria de cases del país no tenen llar de foc (per la qual raó supso que es diu). Estadísticament m'agradaria saber quantes sí que en tenen, que entre les urbanitzacions de segona residència, i les de primera, d'aquest país no crec que siguin poques. Ara bé, ja us reconec que segur que no és precisament la cultura més genuïna la que més s'associa a aquest desenvolupament urbanístic, ans al contrari. Justament tot ve plegat, la descomposició que Vós (per passiva dient que ja no es crema i pressuposant-hi les deformacions) i jo (per activa) podem doncs suposar que no és pel nombre de llars de foc, sinó per l'espanyolització i l'explotació que pateix la nostra societat i el nostre poble i pel que es respira com a dominant (personatges penjats a balcons, comercialització del personatge, escoles abocant-se en massa a desfer-lo, etc.). Per tant, no només és una deformació mutilant sinó i sobretot ridiculitzant. Sobretot pel tema de la barretina, que a més ni ho és, de barretina... Per mi, i per qualsevol persona amant de la cultura, això és insultant. Però és una opinió. Minoritària, segur. No passa res... l'estat i la societat tota soleta, amb els ingredients que li han inoculat, ja s'encarregarà d'eliminar-me, culturalment (per ara, com a mínim). Salut.
  4. Icona del comentari de: Manel a octubre 23, 2020 | 13:03
    Manel octubre 23, 2020 | 13:03
    Estimat Marc. Permeti'm dir-li que pobre d'aquell que vulgui mantenir intacta una tradició, una llengua o un costum, perquè no farà sinó condemnar-la a la mort. Els Tions ara tenen cara, i? Ara engalanem les cases amb un avet amb llums, i? Ara per Tots Sants la canalla es disfressa i van de casa en casa criden crit o confit, i? La cultura és líquida, i vivim en un món globalitzat, adaptar-se és sobreviure, protegir-se en una urna és morir asfixiat pel teu propi diòxid. Visca Catalunya, visca la nostra cultura i visca la capacitat d'apropiar-nos de coses que fan que les nostres tradicions ancestrals segueixin sent útils pel seu significat, canvien les formes però no el significat. Salut.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa