Tornaveu
Manifest de l’associacionisme cultural per una Catalunya que pugui decidir lliurement
Els ciutadans de Catalunya afrontaran el proper 25 de novembre una jornada electoral que pot ser el pòrtic del dret a decidir que la majoria social reivindica.

El col·lectiu de l’associacionisme ha mantingut des de sempre una lluita cívica i pacífica pels valors culturals, les llibertats i la justícia social. Les associacions som hereves d’aquells que van considerar fa més de dos segles que l’accés del poble a la cultura era el camí cap a la creació d’una societat lliure i justa. En aquesta línea, les associacions van crear les societats ateneístiques interclassistes pel foment de la convivència, els ateneus instructius per afrontar l’alfabetització de les classes populars, les societats de socors mutus com a baluards per al progrés social, les caixes d’estalvi per defensar-se de la usura, les mutualitats per a la previsió social, les cooperatives per aconseguir profit col·lectiu de la creació de riquesa… Només cal analitzar el naixement de totes aquestes iniciatives per trobar a l’embrió alguna associació dedicada a contribuir a la creació d’un model avançat de societat. L’associacionisme popular va importar d’Europa el somni de la llibertat i del progrés social que s’acabà definint com la societat del benestar, malgrat una Espanya que ho rebutjava.

La gent del moviment associatiu també s’implicà en tots els projectes dirigits a la construcció d’una societat democràtica, fonamentada en un model respectuós amb la diversitat nacional i cultural de les comunitats que integren l’estat, esgotant totes les vies possibles per caminar tots junts cap a l’horitzó de la Unió Europea.

Els darrers anys hem vist decaure bona part dels somnis, precisament quan els pilars principals de la societat del benestar -la cultura i la instrucció pública i el sistema de sanitat i la seguretat social- s’universalitzaven. Encara som a temps de salvar-los d’una crisi econòmica que erosiona l’estabilitat de les classes populars, mentre les institucions s’entossudeixen en protegir el capitalisme especulatiu que ha generat la situació i s’obliden de donar suport al teixit social de l’economia productiva.

L’activitat associativa possibilita un observatori social privilegiat. Ara mateix una gran quantitat de voluntaris treballen en tasques d’emergència social, com han fet sempre. Fa molts anys que no es patia una situació tan complicada. Es fa evident que no podem seguir depenent dels recursos d’un estat que es mostra mesquí a l’hora d’oferir un retorn just a la gran contribució de Catalunya. La crisi econòmica ha visualitzat l’evidència que, sense l’espoli fiscal que pateix el conjunt de la societat catalana, la crisi seria una altra cosa a casa nostra. En gran mesura va ser això el que va treure una multitud al carrer el passat 11 de setembre i és això el que ens fa demanar al conjunt de forces polítiques democràtiques que tallin els lligams de dependència amb l’exterior, per reivindicar el dret a decidir, que és irrenunciable si volem que el poble català plantegi el seu futur en llibertat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pere-Joan Pujol Macau a novembre 18, 2012 | 12:18
    Pere-Joan Pujol Macau novembre 18, 2012 | 12:18
    No podem permetre de cap manera que tota la feina feta per tants i tants ciutadans anònims que van forjat tota la xarxa associativa del país, vagi al pedregar per la mala gestió d'una classe política que es creu omnipotent i amb la possessió de la saviesa absoluta, quan sovint mostra el desconeixement més absolut dels valors de la societat que hauria de defensar.
  2. Icona del comentari de: Jaume J. Pieres i Garcés a novembre 18, 2012 | 14:39
    Jaume J. Pieres i Garcés novembre 18, 2012 | 14:39
    Hi ha un teixit associatiu tant brutal en aquest país que no l'enterraran ni volent. Aquest manifest és el més sincer i més ajustat a la realitat associativa dels que s'han fet. I mira que últimament tothom fa manifestos!...
  3. Icona del comentari de: Josep Viana Crespo a novembre 19, 2012 | 12:51
    Josep Viana Crespo novembre 19, 2012 | 12:51
    Catalunya està farta. Farta d’espolis econòmics i dels menyspreus culturals, lingüístics i d’altres tipus. En la nostra societat mediàtica, es posa de moda tot allò que els mitjans, generadors d’opinió, escampen i repeteixen, sigui o no sigui ajustat a la realitat. Però aquesta vegada, és la pura veritat: els catalans, amb molta majoria, estem fins el “gorro” d’aquesta situació injusta i que no reconeix cap altra realitat que la uniformadora d’un Estat que no té cap sensibilitat per les persones ni per les identitats. L’associacionisme i la cultura, elements transcendentals per entendre Catalunya al llarg de la història, ha de mostrar una posició clara i concreta. L’article anterior ho fa. Tant de bo l’àmbit de la cultura democràtica a Espanya, sortís d’aquest estat de letargia en el qual, tret de poques excepcions, s’ha instal•lat, no sabent-hi distingir entre informacions i manipulacions ni entre realitats i interessos. Haurien de reconèixer, també de forma clara i concreta, que els pobles, democràtica i pacíficament, poden escollir el seu destí col•lectiu.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa