Però més enllà de la tradició a les llars o als pessebres de carrer, el dilema sobre aquests dos animals ha arribat a instàncies eclesials. El cardenal i arquebisbe de Barcelona, Lluís Martínez Sistach, animava els feligresos a plantar en el seu pessebre aquests dos animals: «El papa ha escrit el seu llibre des d’un punt de vista exegètic, partint dels Evangelis, però això no vol dir que no s’hagin de posar al pessebre: com a animals, il·lustren també el misteri de la creació», es recull al reportatge.
«La presència del bou i la mula s’interpreta també com el reconeixement del món animal, i per tant irracional, al Messies. Se suposa que figuraven en l’escenificació vivent del naixement que va fer Sant Francesc d’Assís a Itàlia la nit de Nadal del 1223, considerada la iniciació de la tradició del pessebre», recorda la periodista. El reportatge també recull una tesi popular, «carregada de lògica», que totes dues bèsties donaven escalfor al nen Jesús, embolicat en bolquers, per a protegir-lo del fred hivernal.
Al pessebre, a més, es permeten certes llicències: «Sempre posem els pastors acompanyats per ovelles, quan a Palestina la cosa més normal seria que els pastors anessin amb cabres», apunta el president de la Federació Catalana de Pessebristes. Així, el reportatge té una conclusió clara: no hi ha polèmica, el bou i la mula són part del pessebre, digui el que digui el papa al seu llibre.
Resumit per Gemma Aguilera
