Vida, poble, llengua ha estat l’esperit per definir l’edició de la XLIII Universitat Catalana d’Estiu. El seu president Jordi Sales durant la presentació de l’acte “Vida i poble: la paraula de Joan Maragall en el seu centenari” deia gràcies per existir als grups de teatre amateur de Catalunya, per la seva participació al recitar Eduard Araujo textos del poeta.
I és que l’associacionisme i la nostra cultura popular enguany té una presència molt significada i significativa durant tota l’UCE. Exposicions, actes de divulgació, tallers, concerts, representacions, … tot un reguitzell d’actes que dia a dia van protagonitzant els grups i colles de les entitats federatives associades a l’Ens de Comunicació Associativa. L’agraïment del rector és extensiu a tots els participants, de ben segur.
Coneixent els nostres col·lectius no es fa difícil entendre l’esforç que molts dels participants han fet en aquesta època de l’any, superat però per la il·lusió i l’interès per ser per primera vegada l’UCE i per entendre tota la seva importància. És sens dubte, una contribució compromesa amb la proposta endegada entre l’universitat i l’ENS que vol generar una direcció de doble sentit. Per un costat la oportunitat per què la cultura popular expressi i col·labori com a realitat cultural que és i amb l’alt grau de reconeixement que mereix per part del poble. De fet, la nostra societat aporta molts d’aquests activistes i en rep un benefici també de cohesió i de realitat nacional. La coincidència de totes les parles del català, la mostra i descoberta de diferents propostes de les que es pot participar, i de la manera com la cultura popular hi pot sumar no només color i festa, si no també coneixements històrics, tradicionals, culturals, de convivència, fa que iniciem un camí molt ample en el qual hi cap l’associacionisme cultural com un element important per entendre’ns tots junts encara millor.
La universitat esforça l’altre vector possibilitant que jovent de diferents contrades descobreixin per si mateix el què és la UCE, les seves interioritats, les realitat del nostre territori amb tots els seus potencials del saber i creativitat i d’aquesta manera participin d’una oportunitat que poden aprofitar cada any per aportar-hi el seu bagatge català dels nous temps que ells han de conduir.
Amb aquest número de Tornaveu i els dos proper s’informa abastament del pas de les representacions de moltes formes de cultura popular: mon casteller, teatre amateur, trabucaires, diables, gegants, esbarts, música de bandes, bestiari, cant coral i l’exposició permanent sobre el món agrari a les terres de parla catalana. La vida d’un poble que parla català i que es sap nació.
