Dins del marc del curs Paraula a paraula, organitzat per l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català, el periodista Vicent Partal, director de Vilaweb, ha reflexionat sobre les estratègies comunicatives que les entitats poden dur a terme per incentivar la creació d’una comunitat al voltant de les seves activitats.
Celebrat dissabte 9 d’abril al Teatre Auditori de Cerdanyola del Vallès, el curs s’ha dividit en dues parts. A la primera de les quals, amb el títol Com millorar la redacció dels nostres escrits?, el periodista de l’Ens i realitzador audiovisual Àlvar Andrés ha ofert una breu guia per dotar d’estructura i criteris periodístics a les notes de premsa i altres escrits que les entitats redacten per comunicar les seves activitats. “Una bona nota de premsa és una eina clau per la comunicació de les activitats als periodistes, però va més enllà, l’exercici de redacció dut a terme és un bon punt de partida per a la resta de textos que una entitat pot escriure: redacció de cròniques d’ambient, reportatges o articles per a les seves webs, per a les xarxes socials i per als correus que s’envien als associats…”.
Hi ha tot un ventall de possibilitats comunicatives que les entitats tenen al seu abast (des de xarxes socials a gestors web gratuïts com WordPress). Amb l’objectiu de reforçar i ampliar la idea que les entitats per elles mateixes ja són un focus comunicatiu, el periodista Vicent Partal ha exposat la ponència Les associacions han de ser un diari. “Abans la comunicació es podia representar com el megàfon que representaven els mitjans de comunicació, que era l’altaveu, i la població escoltava, actualment el món ha esdevingut un diàleg”, ha exposat el director de Vilaweb.
Aquest nou escenari es basa en la regla d’or que indica que davant de persones que tenen uns interessos en comú, siguin una colla sardanista, un grup de puntaires, una colla gegantera, etc., si es treballa per crear una unitat comunicativa que permeti interrelacionar tots els membres, apareixerà una comunitat cohesionada, que serà en la qual circularan les notícies de les diferents activitats. “Involucrar els membres és la clau de l’èxit, és clar que tot suma: una bona nota de premsa pot ajudar a què els mitjans es facin ressò de les activitats, però serà fonamental que els canals interns de comunicació d’una comunitat funcionin i arribin a socis i persones vinculades a les activitats de cada associació”.
Els quatre pilars de la comunicació actual
Seguint el fil d’aquesta reflexió, Partal ha exposat els quatre principis per establir el diàleg entre la comunitat: el respecte vers l’audiència, formada pels socis o simpatitzants de l’activitat que duu a terme l’entitat; dotar d’eines que permetin la participació; tenir en compte la creativitat, molt associada al concepte de viralitat que permeten les xarxes socials, és a dir, dissenyar idees trencadores tant en la comunicació com en la planificació dels actes que despertin el boca-orella de la comunitat –“es pot ser espectacular sense caure en la buidor”-, i, per últim, tot projecte comunicatiu s’ha de construir sobre un model que tingui present l’audiència a la qual es vol arribar, quines idees transmetre, tot sent conscients dels límits.
Vicent Partal ha il·lustrat la seva ponència amb iniciatives de vídeos que s’han dut a terme “amb pocs recursos però molta imaginació, i gràcies a què les noves càmeres de vídeo, que són bastant accessibles”. Finalment, s’ha obert el debat amb les entitats que han expressat la por que hi ha en la producció de vídeos o iniciatives més trencadores. “Des del respecte a la tradició, en la societat actual tot s’ha de repensar, ja que si no es perden moltes oportunitats”, ha exposat el director de Vilaweb. Gràcies al debat s’ha detectat que el temor sovint neix a causa del desconeixement de com funcionen les noves tecnologies, mentre que de ben segur que tota entitat té entre els seus socis joves que dominen des d’una càmera a una plataforma per fer pàgines web. “L’experiència em diu que els més joves són els primers que estan desitjant col·laborar i sentir-se útils a les entitats, no tingueu por de demanar la seva participació”, ha recomanat Partal.
Davant de la bona acollida del curs, amb més de 40 persones de totes els edats procedents d’una gran diversitat d’entitats de base de les federacions membres de l’Ens, no hi ha dubte de l’interès de les entitats per fer sentir la seva veu. “Dins de la cultura popular s’han trencat molts motllos i demostreu dia rere dia que esteu molt vius. El més perillós és estar tancat”, ha acabat Vicent Partal una sessió ha obert nous camins per millorar la comunicació de les entitats.
