Aquest article vol aprofundir algunes reflexions a partir de l’editorial El patrimoni cultural immaterial, un concepte de moda? del Tornaveu del passat 5 de novembre. Un editorial que ofereix propostes interessants no només perquè reivindica el patrimoni cultural immaterial (PCI d’ara endavant), sinó perquè responsabilitza les comunitats en la tasca de «generar processos sinèrgics, de col·laboració, que garanteixin la pervivència i el desenvolupament del nostre PCI». Em sembla oportú, tot subscrivint els continguts de l’editorial, exposar la necessitat que serà impossible assumir els reptes que s’hi plantegen si no es fa des de la responsabilitat i la competència. I argumentar al mateix temps que la Patum infantil o els valors participatius del món casteller són més rellevants per a la Patum o pels castells que el reconeixement de la UNESCO. Algunes reflexions:
1. De què parlem quan parlem de PCI?
a. Complexitat. Quan parlem de PCI no parlem només de productes (o objectes) culturals sinó dels processos i coneixements associats a aquests productes. La justícia de pau, la subhasta cantada de peix a Montgat o els usos tradicionals de la muntanya (per citar només tres exemples) són PCI.
2. Responsabilitat. A Catalunya tenim un programa de recerca governamental de referència, l’Inventari del Patrimoni Etnològic, operatiu des de 1994. Es tracta d’un programa que promou la identificació, la revalorització o la gestió del patrimoni immaterial i etnològic i que, al mateix temps, orienta la recerca amb una clara voluntat de retorn a la comunitat en la qual s’origina, cosa que implica la cooperació i el treball en xarxa amb les entitats que treballen en els àmbits de la recerca i la dinamització sociocultural. No té sentit que des de l’associacionisme s’emprenguin actuacions al marge d’aquest programa de recerca aplicada ni al marge de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial.
3. La noció de PCI ha incidit en la dimensió social, política i econòmica del patrimoni: la intervenció pública o les apropiacions per part d’institucions polítiques, associatives i professionals no són accions neutres.
4. «El Pleno del Senado ha aprobado por unanimidad una moción presentada por el grupo parlamentario popular por la que se insta al Gobierno a que defienda ante la Unesco la inclusión de la Semana Santa española en la lista del Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad [Europa Press, 25/03/2015]». La Llei estatal 10/2015 per a la salvaguarda del PCI empara una visió homogeneïtzadora del PCI criticada per instàncies acadèmiques. L’antropòloga Gema Carrera Díaz afirma: «Un recuperado y renovado nacionalismo español intenta imponerse utilizando como coartada un texto jurídico internacional que, frente a estas intenciones de homogeneización, defiende precisamente la diversidad cultural y la pluralidad» [Gema Carrera Díaz, La Ley 10/2015 para la Salvaguarda del PCI (2013-2014): ¿patrimonio inmaterial o nacionalismo de Estado?]
5. Identificar de manera acrítica «festa» i «associacionisme» a PCI és un error. Tinc també la sospita que des del sector associatiu parlem amb excessiva facilitat de «festa», de «cultura», de «popular» o de «catalana» (Deixem el debat sobre la «tradició» per un altre dia).
6. UNESCO? Patum infantil i valors castellers. Acabo amb una reflexió que manllevo del text que Jordi Cabré em va demanar per al llibre El canvi cultural a Catalunya: «La Patum (l’any 2005) i els castells (2010) formen part de la llista de la UNESCO Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat. El turista, el polític i el gestor patrimonial fan col·lecció de trofeus però la Patum seguiria sent Patum sense distincions de la UNESCO. I, en canvi, perdria valor sense la tasca desenvolupada per vestidors de plens com Ramon Sobrevias, sense les músiques de Ricard Cuadra o sense Sergi Montaner, Teti, i els membres de la Patum Infantil, hereus de la feina iniciada cap el 1952 al barri de Pinsania per Joan Rafart, Lluís Ferrer i Pere Camps.
Seguint la mateixa línia argumental, el valor dels castells rau en la força dels 12.000 castellers que integren les 67 colles (i les 21 colles aspirants) que formen la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya (dades de 2014) i comparteixen els valors d’un model associatiu participatiu i democràtic que fomenta un «tipus de lleure no consumista, comú a les manifestacions de cultura popular d’arrel tradicional de Catalunya» [Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, 2012: Els valors socials del fet casteller]».