El Gran Eix FERRMED, el ferrocarril que uneix Europa de nord a sud (d’Estocolm a Algesires) és l’eix de la competitivitat, la sostenibilitat i la prosperitat, l’espina dorsal de la vertebració econòmica d’Europa. La part d’aquest Eix que passa per casa nostra, el Corredor del Mediterrani, és el cordó umbilical que ens connecta amb el futur econòmic i social de les properes dècades. Perquè el futur és amb Europa i el Mediterrani, el nostre principal mercat, tant en importacions com exportacions.
Aquest Eix ferroviari és un element clau en la internalització de l’economia catalana, com a vertebrador de les nostres grans infraestructures i punt de generació d’activitat econòmica (port, zona franca, polígons industrials, aeroports, fira…). Ens projecta al món i ens situa al mig dels intercanvis comercials entre el nord i el sud d’Europa i entre Àsia, el nord d’Àfrica i Europa, en el context de la Mediterrània que torna a ser una mar emergent. El Gran Eix FERRMED és una aposta per la millor prosperitat d’Europa.
Si avui hi ha un interès comú europeu, passa per l’acceptació del Gran Eix FERRMED com una prioritat en la construcció europea. Els que es proclamen europeistes ara tenen una bona oportunitat de demostrar-ho. Així, esperem que la presidència espanyola a la UE que comença demà reclami a Europa aquest corredor, tal com ha assenyalat el ministre José Blanco. És el projecte d’infraestructures més ambiciós que hagi pogut afrontar mai la UE i és un dels elements clau de la Catalunya del segle XXI.
A Catalunya, on el dinamisme empresarial va construir el segle XIX el primer ferrocarril, conquerirem el segle XXI si som capaços de situar de manera eficient i sostenible les mercaderies amb un alt valor afegit, en qualsevol mercat de món, les vint-i-quatre hores del dia, els set dies de la setmana. És el model que impulsa FERRMED, responsable de crear un lobby sense precedents el 2004 a iniciativa de l’enginyer català Joan Amorós i un grup de col•legues, i format per més de 150 empreses i institucions de tot Europa. El lobby FERRMED, que defensa i exigeix a la Comissió Europea aquest eix —més ràpid, més sostenible i més barat—, va presentar recentment davant la UE l’Estudi Global d’Oferta i Demanda, Tècnic i Socioeconòmic del Gran Eix Ferroviari FERRMED i la seva àrea d’influència.
L’estudi realitzat per un consorci de consultores europees durant dos anys, és cofinançat per la CE i diferents governs nacionals i regionals. Es tracta del primer estudi europeu amb criteris estrictament econòmics (anomenats “Business Oriented”) que ha definit la xarxa prioritària en el transport ferroviari de mercaderies des d’Escandinàvia fins al sud de la península Ibèrica (la qual inclou tot l’Eix Mediterrani des de Portbou fins a Algesires) i se n’ha avaluat la rendibilitat econòmica.
El seu ple desenvolupament permetrà la creació d’una macroàrea logística al llarg de l’Eix Mediterrani amb un impacte cabdal en el desenvolupament de la nostra economia. L’àrea compresa entre Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia oriental es podria convertir en una plataforma logística equivalent al Benelux.