A la sala d’actes de la seu de l’SGAE a Catalunya no s’hi cabia. Totes les localitats plenes, tots els premiats feliços de rebre un reconeixement que és atorgat pel mateix moviment del teatre amateur. Malauradament qui no ha pogut assistir és el conseller de Cultura a l’exili, Lluís Puig, que ha estat reconegut amb el premi de la categoria especial, que premia la trajectòria de persones que, sense estar directament relacionades amb el teatre amateur, han contribuït a la seva difusió. Puig ha agraït el premi a través de la projecció d’un vídeo que s’ha reforçat amb les paraules d’escalf i suport al conseller de Cultura a l’exili, per part d’Antoni Herrera, sub-director general de Protecció i Promoció de la Cultura Popular, qui ha recollit el premi. Maria Àngels Blasco, directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, en el torn de parlament d’autoritats, ha fet palesa la situació d’anormalitat política que viu el país. A més de Josep Rafecas, president de la Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya, Josep Viana, president de l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català han ofert parlaments emotius i compromesos amb la cultura popular i el país.
De moments intensos la gala n’ha estat plena, el lliurament del premi a la persona, que enguany ha reconegut ex aequo Florenci Aymerich i Llorenç Rafecas i Jané ha despertat l’emoció. Aymerich, un veterà del teatre amateur, director i president del grup El Fanal de Sant Quintí de Mediona, ha rebut el premi acompanyat de l’estrena d’un capgròs realitzat en el seu reconeixement. Aymerich ha presidit durant anys la coordinadora de grups Amateurs de Teatre de l’Alt Penedès (GATAP). Llorenç Rafecas ha rebut el premi de la mà del seu germà, Josep Rafecas, president de la federació, essent un moment especial. Per mitjà del premi es reconeix la tasca de Llorenç que, essent químic de professió, ha realitzat diverses traduccions al català d’obres tan emblemàtiques com L’estranya parella, de Neil Simon, i ha demostrat que les fronteres entre amateurs i professionals són molt difuses, adaptant i traduint obres que s’han estrenat a teatres com el TNC – la seva traducció de Copenhague de Michael Frayn-, o l’adaptació de l’obra de David Lodge, Pensaments secrets, dirigida per Lluís Soler i en la qual Rafecas va participar en la producció.
L’empremta que deixa el teatre amateur
Si bé els premis Arlequí premien els grups, persones i entitats dedicades al teatre amateur, a més de la categoria especial, tenen la de l’actor professional que any rere any premia a un professional que hagi tingut els seus orígens en el teatre amateur. Una empremta que no s’oblida i que reivindica el teatre amateur com una escola, així ho va defensar Jordi Bosch, premi en la categoria d’actor professional, que ha acabat el seu parlament amb tres fragments dels Pastorets (dimoni, àngel i fill pròdig), una obra que havia representat de ben jove. Millor exemple de com el pas de l’actor pels grups Tramvia de Mataró i Sala Cabanyes segueix ben present.
Pel que fa a l’entitat s’ha premiat al Centre Cultural i Recreatiu de Pineda de Mar, una entitat que col·labora decididament en l’organització de la Mostra Nacional de Teatre Amateur de Pineda de Mar. En la categoria de grup s’ha premiat Inestable Ceretana, un grup de Puigcerdà, molt actiu en el seu poble, que ha defensat obres de gran qualitat i s’ha implicat en les iniciatives de la Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya. Com és habitual, Inestable Ceretana ha ofert un petit tastet amb una breu actuació.