La iniciativa de l’organització de la Capital de la Cultura Catalana 2014 va endegar l’abril passat una campanya per promoure el patrimoni pictòric de Barcelona entre els ciutadans, i va posar en marxa una votació a internet perquè fossin els mateixos ciutadans de Catalunya els que triessin les ‘10 pintures universals a Barcelona’. 5.842 ciutadans de 447 municipis van respondre a la crida, i després d’una primera tria de 75 obres que optaven a ser Pintura Universal, ja es coneixen les obres guanyadores. Es tracta tant de les pintures que han estat realitzades a Barcelona com d’aquelles altres que, per circumstàncies de la història, tot i no haver estat pintades a la ciutat, hi són de manera permanent.
Aquestes obres són l’Absis de Sant Climent de Taüll, del Mestre de Taüll (1123), al Museu Nacional d’Art de Catalunya; ‘Ramon Casas i Pere Romeu amb tàndem’, de Ramon Casas (1897), al Museu Nacional d’Art de Catalunya; ‘La vicaria’, de Marià Fortuny (1870), al Museu Nacional d’Art de Catalunya; ‘La nena obrera’, de Joan Planella (1882), al Museu d’Història de Catalunya; Pintures murals del Saló de Cròniques de l’Ajuntament de Barcelona, de Josep Maria Sert (1929); ‘Las Meninas’, de Picasso (1957), al Museu Picasso; ‘Les quatre cròniques’, d’Antoni Tàpies (1991), al Palau de la Generalitat; ‘L’estel matinal’, de Joan Miró (1940), a la Fundació Joan Miró; ‘La catedral dels pobres’, de Joaquim Mir (1898), al Museu Nacional d’Art de Catalunya, i finalment, ‘El retaule del Conestable’, de Jaume Huguet (1464), a la capella de Santa Àgata del Palau Reial Major de Barcelona.