Les alarmes van sonar el febrer, quan Rosa Cardona anunciava que la mítica botiga barcelonina El ingenio havia de baixar les persianes. Les possibilitats de continuar el negoci eren minses: calia trobar un gestor disposat a prendre el relleu, i un artesà que pogués mantenir el nivell artístic de l’establiment. Afortunadament, minses no significa nul·les. Era necessari un petit miracle per ressuscitar un comerç arrelat a Barcelona des de 1838, actualment el desè negoci més antic de la ciutat, i gran referència en la construcció de màscares, capgrossos, titelles, articles de broma i tot tipus d’imatgeria festiva.
I aquest miracle s’ha produït. Una altra botiga decimonònica, El Rey de la Magia (1881), incorporarà el llegat d’El ingenio en el seu catàleg. Per anunciar la unió entre els dos comerços, el 3 d’octubre es va celebrar una cercavila entre el Carrer Rauric i el Carrer Princesa, seus dels dos negocis.
Pau Martínez, propietari de la botiga d’encanteris, assegura que l’adquisició d’El ingenio no suposarà una reformulació del recinte. En aquesta nova etapa, es pretén potenciar els articles de circ, disfresses i mantenir els encàrrecs dels professionals. El joveníssim Juanma Avilés prendrà el relleu d’Agustín Sevillano com a artesà. Malgrat que el procés de liquidació iniciat fa uns mesos ha passat factura en les existències de la botiga, els nous responsables esperen funcionar a ple rendiment a finals d’any. Les expectatives són optimistes: la clientela molt aviat tindrà notícies engrescadores sobre nous articles, afirmen.
El Ingenio forma part de l’imaginari col·lectiu barceloní, i el seu treball ha provocat el reconeixement públic de grans artistes com Salvador Dalí, Joan Brossa, El Circ del Sol o Els Comediants. La seva desaparició, gairebé consumada, ha tornat a alimentar el debat sobre el futur (incert) dels comerços emblemàtics en la Barcelona del segle XXI.