Tornaveu
El Maria Canals, cas d’èxit de l’associacionisme al món del piano

El Concurs Internacional de Música Maria Canals s’ha reafirmat com un referent pels pianistes del món que volen projectar-se i guanyar reconeixement. En la seva 62a edició, que va tenir lloc al Palau de la Música durant el passat mes de març i que va atorgar el primer premi al japonès Hiroo Sato, 81 pianistes de 30 nacionalitats diferents es van disputar el certamen, amb una presència destacada de pianistes provinents del Japó, Corea i Rússia.

Què és el Concurs Maria Canals?

El Concurs Maria Canals és el degà dels concursos d’Espanya i dels primers del món que va ser acceptat per la Federació Mundial de Concursos Internacionals de Música l’any 1958. Des dels seus inicis, ha comptat amb un important suport de la societat civil de Barcelona i Catalunya, ja que el certamen se celebra a la capital, en concret al Palau de la Música Catalana.

Amb la S.M la Reina Sofia com a presidenta d’Honor, des del 1954 s’han organitzat 110 concursos de les branques de piano, cant, violí, violoncel, guitarra, flauta, percussió i música de cambra. Més de 7.000 concursants hi han participat, amb la col·laboració desinteressada de 180 jurats procedents de tot el món.

Declarada com organització no lucrativa d’utilitat pública, l’associació del Concurs Maria Canals té el suport de la societat civil catalana que aporta generoses contribucions per ajudar a finançar el projecte i també compta la col·laboració del seu voluntariat. A més, més de 100 famílies obren de manera altruista les seves cases a Barcelona per acollir als pianistes i que puguin practicar abans de començar el concurs.

L’Off-Concurs

A més d’intentar projectar els pianistes en els circuits professionals de la clàssica en l’àmbit internacional, el Maria Canals té la vocació d’apropar el piano a la ciutadania. La secció Off Concurs Maria Canals col·loca entre març i juny 80 pianos als carrers de Barcelona i a diferents poblacions catalanes (Cervera, Manlleu, Badalona, Arenys…). També té l’oportunitat de projectar el piano per Espanya, amb el suport de la Fundació Jesús Sierra, a ciutats com Madrid, Cadis o Sevilla.

D’aquesta manera, establiments, equipaments culturals, universitats, escoles de música, parcs i altres protagonistes col·laboren amb el concurs per donar a la població l’oportunitat de familiaritzar-se i apreciar la música clàssica i contemporània. Pianos al carrer que poden ser tocats per qualsevol persona que hi passi i que pot ser compartir a les xarxes sota el hashtag #johitoco.

Associacionisme al món cultural

El Maria Canals ofereix diferents possibilitats per col·laborar. Com a projecte sense ànim de lucre, s’obren les portes a persones i entitats que fan i han fet possible des dels seus inicis que aquest projecte sigui una realitat. Es pot col·laborar amb una aportació econòmica anual, oferint el teu piano, com a voluntari. També es pot col·laborar amb un conveni de pràctiques, així com oferint-hi un concert.

La importància de col·laborar per fer que concursos com aquest siguin possibles és vital ja que suposen una oportunitat molt important pels participants. El Maria Canals és per tant un exemple d’associacionisme exitós dins del món de la cultura que, enguany, ja prepara la seva 63a edició pel març del 2017 i que encara avui segueix posant pianos al carrer per ser tocats.

Èxit a Internet

La fundació iWith.org, entitat que acompanya a les entitats del Tercer Sector i ONG en l’aprofitament de les oportunitats que dóna Internet, col·labora des de fa anys amb el Concurs Internacional de Música Maria Canals, donant-lo a conèixer en l’àmbit tecnològic i 2.0. Una altra vegada, la plataforma de serveis Abcore Cadí, eina desenvolupada per iWith.org, s’ha encarregat de la pàgina web del concurs, que amb esforç i temps, ha proporcionat tota la informació necessària en línia.

D’altra banda, iWith.org ha aportat un any més el seu gra de sorra en la realització de la connexió en streaming des del Palau de la Música Catalana, de tal manera que els internautes que no han pogut assistir a les proves, han tingut l’oportunitat de seguir-les en viu des dels seus ordinadors portàtils o telèfons mòbils. També s’ha desplegat una estratègia en relació a les xarxes socials, arribant per exemple a una xifra de 4.000 impressions diàries a Twitter, i la publicitat a Internet per mitjà de Google AdWords, amb una inversió de 10.000 dòlars en anuncis i 600.000 visualitzacions.

Podeu consultar més informació sobre el Concurs Internacional Maria Canals, fent clic aquí.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Rosa M. Provencio a abril 22, 2016 | 15:46
    Rosa M. Provencio abril 22, 2016 | 15:46
    Quin goig que fa que persones de totes les edats toquin els pianos que la Fundació posa pels carrers. Concretament el piano de l'estació del metro de Diagonal no para i s'hi posen persones joves i grans que toquen música clàssica, jazz, de cinema,... de tots els estils. Aquesta mobilització de la societat civil esperona.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa