La rica i variada realitat associativa cultural catalana no ha tingut per regla general la seva corresponent plasmació a les pàgines publicades dels mitjans de comunicació. De fet, la fundació de l’ENS de Comunicació Associativa va voler, entre d’altres objectius, omplir aquest buit existent, amb la voluntat de voler donar resposta a aquesta mena d’esquizofrènia que representa, per una banda, l’existència de centenars d’actes culturals distribuïts arreu del territori i protagonitzats pel seu teixit associatiu i, per altra, la seva pobra i a voltes nul·la presència als mitjans de comunicació social.

Tanmateix, les coses no tenen sols una lectura. Era necessari crear dinàmiques, relacions, complicitats entre els mitjans i les entitats generadores de notícies que afavorissin aquest procés de sinergia i col·laboracions. L’establiment d’una oficina de comunicació per part de l’ENS fou una primera resposta, que s’ha ampliat aquestes darreres setmanes amb la creació del Banc de Continguts Culturals.

Es tracta d’una eina pensada principalment per als mitjans de comunicació de proximitat del nostre país, tant escrits, com virtuals, ràdio i televisions, etcètera, amb continguts tant d’actualitat com intemporals, de qualitat periodística i en català, que serveixen per dotar d’informació i enriquir els diferents mitjans de comunicació que hi participin al mateix temps que es dinamitzen espais comuns. Aquests continguts es complementen amb una agenda general d’activitats de l’Associacionisme Cultural i de la Cultura Popular i Tradicional, projecte desenvolupat per l’ENS de Comunicació Associativa, amb la finalitat de divulgar la rica i variada oferta cultural i associativa, posant-la a l’abast de l’associat d’una entitat i també del públic en general,.

A banda del propi ENS de Comunicació Associativa i de l’Associació Catalana de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (ACPG), promotors del projecte, hi participen també l’Associació Catalana de Premsa Comarcal i l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català. S’ha plantejat i s’està concretant també l’extensió a d’altres organitzacions de comunicació. Pel que fa al paper de les institucions, aquesta proposta ha tingut el suport del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Per la seva especificitat es tracta d’una eina gratuïta en base a llicències copyleft Creative commons, i que es posa principalment a disposició de tots els mitjans de proximitat en les seves diverses metodologies i eines de comunicació, estiguin o no associats a les entitats de segon nivell, promotores i col·laboradores, cosa que fomenta la participació activa dels ciutadans. Cal però, disposar d’un mot de pas per accedir-hi.

Tècnicament es parteix de l’eina creada per l’ACPG, que ha desenvolupat un apartat en obert dedicat a l’associacionisme cultural i la Cultura Popular i Tradicional catalana, el qual s’ha convertit en el Banc de Continguts Culturals.

Les informacions i notícies són penjades al banc de continguts amb criteris geogràfics (comarcals, regionals), temàtics (dansa, folklore viu; llengua i literatura; música; teatre i cinema; presentacions, cursos, exposicions i fires; altres esdeveniments) i de format (notícies d’actualitat, entrevistes, opinió, reportatges, notes de premsa)

La plataforma la integren quatre grans blocs:
o Un sistema de gestió de continguts: la base principal de la plataforma està composada per un motor de base de dades i gestió integral de continguts. S’ha desenvolupat un complet sistema de gestió de continguts, allotjat en un servidor segur per al manteniment de tota l’aplicació, copies de seguretat, etcètera.

o Serveis de gestió d’informació per a usuaris externs: aquest bloc, eix principal de la xarxa social, permet gestionar tota la informació entrada pels propis usuaris. Disposa d’un mòdul de registre i publicació d’articles, permet la possibilitat d’afegir tot tipus de recursos multimèdia (text, imatge, àudio i vídeo, així com vídeos de YouTube o d’altres serveis similars). A més a més, disposa d’un workflow de validació dels continguts per part del comitè editorial. Es duu a terme un seguiment de l’impacte real d’aquests continguts.

o Serveis de publicació: La part pública del sistema es composa d’un complet portal informatiu, amb sindicació de continguts rss i sistemes d’exportació.

o Agenda: www.agendaens.cat sistema complementari al Banc de Continguts on les entitats i federacions incorporen les diferents informacions dels actes i esdeveniments culturals.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JOAN NOGUERA SEGURA a gener 17, 2012 | 23:21
    JOAN NOGUERA SEGURA gener 17, 2012 | 23:21
    Estaria interesat en tenir informació de l' Agenda..

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa