Tot a punt per a una nova edició del Recercat. Jornada de Cultura i Recerca Local. Organitzada per l’Institut Ramon Muntaner, el Departament de Cultura de la Generalitat, la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana i la Federació d’Ateneus de Catalunya, arriba a la 19a edició consolidada com un punt de trobada entre els centres i instituts d’estudis locals i comarcals dels territoris de parla catalana i els ateneus federats catalans. La cita és a Lloret de Mar entre el 4 i el 7 de maig, i la ubicació no és casual, Lloret és la Capital de la Cultura Catalana 2023.
Fira de Centres d’Estudis i Premis Recercat
I més enllà de les ponències, també hi haurà la Fira de Centres d’Estudis, situada a la plaça de Pere Torrent, en la qual es podran trobar les novetats editorials de la recerca local i comarcal del conjunt dels territoris de parla catalana, així com una exposició de pòsters que mostren els projectes més destacats dels centres i instituts d’estudis locals i comarcals participants. També es presentarà una publicació especial sobre el Recercat, amb el vuitè número de l’APP de l’IRMU.
I en el marc del Recercat se celebrarà l’acte lliurament dels Premis Recercat dissabte 6 de maig a les 13.30 hores al Teatre Municipal de Lloret de Mar (plaça de Germinal Ros, s/n). Hi haurà l’actuació del grup Jutglars i la Fàbrica del So, grup de música tradicional de la Catalunya del Nord format per Pere Jordà, Vicent Vidalou i Isabelle Garcia, que es dediquen a la promoció i la recerca sobre el patrimoni musical i coreogràfic rossellonès.
Activitats obertes al públic
Al llarg de les jornades del Recercat hi haurà un programa d’activitats obertes a tothom. Són gratuïtes, però amb aforament limitat, de manera que cal fer una inscripció. Entre les activitats programades el 4 de maig hi ha la xerrada a càrrec de Jaume Ayats Recollir cançons per descobrir el país: l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya. L’endemà es podrà guadir de la proposta Mosaic Recercat: Mostra d’audiovisuals, sota el títol “Amb ulls de dona”. Dones pastores del Penedès, a càrrec de Xavier Bayer. Per al dia 6, destaca el debat Patrimoni al servei del turisme, un moment superat?, amb diversos experts i moderat per Anna Fuentes, tècnica de patrimoni cultural de l’Ajuntament de Lloret de Mar. També es farà el debat La recerca en l’àmbit local i el seu reconeixement en el context acadèmic, amb la participació de representants dels Departaments de Cultura i de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i de la Xarxa Vives d’Universitats.
Una altra reflexió girarà entorn de la proposta Reconstrucció del paisatge sobre la base de la recerca amb tecnologia 3D: Reconstruir el paisatge de la vinya al Bages, a càrrec de Llorenç Ferrer, del Centre d’Estudis del Bages, i Digitalització del patrimoni industrial. Registre i anàlisi dels forns d’oli de ginebre a Riba-roja d’Ebre, projecte vinculat a Amics de Riba-roja a càrrec de Cèlia Mallafré.
Cinc exposicions
A més del programa del Recercat, la Biblioteca Municipal de Lloret de Mar acollirà entre el 4 i el 13 de maig fins a cinc exposicions produïdes pels centres d’estudis i ateneus:
- 100 anys de l’Obra del Cançoner Popular, a càrrec de la Generalitat de Catalunya.
- La cultura oral dels paisatges agraris a l’Euroregió Pirineus-Mediterrània, a càrrec de l’Institut Ramon Muntaner, Consell Insular de Mallorca i el Rayon de Roquefort.
- Contes, faules i històries orals d’arreu del món, a càrrec de l’Associació Cultural la Tella.
- Som Ateneus, a càrrec de la Federació d’Ateneus de Catalunya.
- Mostra bibliogràfica amb motiu dels 40 anys del Centre d’Estudis Selvatans, a càrrec del Centre d’Estudis Selvatans.
Podeu consultar tot el programa del Recercat fent clic aquí.

Activitats complementàries
- Espectacle Quasi Opera. Divendres 5 de maig a les 22.00 h. Pati de la Rectoria de Lloret.
- RECERXIC: Contes Reciclats. A càrrec de la Companyia Raig de Sol. Dissabte 6 de maig a les 11 h. a l’espai infantil de la Biblioteca Municipal de Lloret de Mar.
- Concert Teatre Líric Català. Dissabte 6 de maig a les 20.00 h. Teatre Municipal de Lloret de Mar. Concert a càrrec de la Cobla de Girona i la participació del tenor Beñat Egiarte i la soprano Beatrice Jiménez.
- Visita nocturna al patrimoni de Lloret de Mar. Dissabte 6 de maig a les 22.00 h.
- Visita als Jardins de Santa Clotilde i Santa Cristina. Diumenge 7 de maig. Primera visita a les 10.45 h. i la segona visita a les 12.15 h.
Les activitats programades del Recercat són gratuïtes, tanmateix les activitats complementàries tenen límit d’aforament. Per tant, qui estigui interessat en assistir-hi, es pot inscriure a les diferents activitats del Recercat a través de la butlleta electrònica que trobareu a l’enllaç següent: INSCRIPCIONS.