Tornaveu
Igualada inaugurarà el pròxim dijous 13 de gener la temporada dels Tres Tombs
Després de les dues últimes edicions molt limitades per la pandèmia, amb cavalcades cancel·lades o actes només simbòlics i en part traslladats a les xarxes, la gran festa dels traginers espera recuperar la força i el múscul d’anys anteriors. La Federació Catalana dels Tres Tombs preveu passades a prop de vuitanta municipis arreu de Catalunya, un número molt similar al d’anys anteriors a la pandèmia. Igualada, que commemora enguany els 200 anys d’història de la seva festa, la més antiga del país, serà l’encarregada d’inaugurar oficialment la temporada el proper dijous 13 de gener.

El pròxim dijous 13 de gener al vespre Igualada donarà el tret de sortida a la temporada de la Federació Catalana dels Tres Tombs, que estarà marcada per la celebració del 25è aniversari. Des del Teatre Municipal L’Ateneu, la capital de l’Anoia agafarà el relleu de Polinyà com la Capital dels Tres Tombs de Catalunya i es proclamaran els banderers, que seran –de forma excepcional per la situació anòmala que ha causat la pandèmia–, el mateix Ajuntament d’Igualada i la Generalitat, “en representació de la ciutat i el poble de Catalunya”.

Bicentenari de les festes gremials d’Igualada

El mateix acte servirà també per presentar les festes de l’Antic Gremi de Traginers d’Igualada, una celebració que enguany arriba als 200 anys d’història i que està reconeguda amb la Creu de Sant Jordi i proclamada com d’Interès Nacional. El dia central serà diumenge 23 de gener, amb la cavalcada pels carrers al voltant de la plaça Castells, la benedicció de les cavalleries i animals domèstics i el dinar de germanor. Però el programa inclou moltes altres activitats paral·leles: dues exposicions, una sobre el bicentenari, a la Sala Municipal, i l’altre sobre programes i cartells antics, a l’Arxiu Comarcal; presentacions de llibres, concerts i concursos, entre ells, el d’aparadors, que es recupera després de quinze edicions sense fer-se’n.

Per a l’ocasió, l’Antic Gremi de Traginers ha restaurat la bandera gran original de 1865, que serà exposada al vestíbul de l’Ajuntament juntament amb la bandera petita, que es va recuperar fa deu anys.

Prop de vuitanta cavalcades

Inauguraran la temporada els municipis de L’Esquirol, el dissabte 15, i Argentona, Cerdanyola del Vallès, Martorell, Polinyà i Sant Andreu de Palomar, el dissabte 16. Dilluns 17, diada de sant Antoni Abad, els carros, carruatges, cavalls, eugües i mules desfilaran també per les poblacions de Sabadell i Vilanova i la Geltrú, que celebrarà tot el cap de setmana la festa major d’hivern.

Tot i que encara no es pot parlar de total normalitat, la Federació dels Tres Tombs ha previst prop de vuitanta cavalcades arreu del país, gairebé les mateixes que altres anys anteriors a la pandèmia. El seu president, Andreu Bernadàs, explica que la majoria de les entitats, amb unes poques excepcions (per exemple, alguns municipis, com Rubí, han canviat la data de celebració habitual), mantenen l’activitat, amb el recorregut i els actes habituals. Sí que es recomanarà no llançar caramels, evitar aglomeracions i usar la mascareta, entre altres mesures de seguretat.

La majoria de les passades es concentren durant els mesos de gener, febrer i març, tot i que alguns actes s’allarguen fins a la tardor. El diumenge 8 de maig Igualada, com a Capital dels Tres Tombs, acollirà la Trobada Nacional de la Federació, festa central de la temporada, que reuneix habitualment una cinquentena d’entitats en una rua multitudinària.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa