Tornaveu
El II Congrés de Grups Amateurs de Teatre reclamarà més reconeixement social i suport institucional

Reflexionar sobre la seva salut i funció social del teatre amateur per agafar múscul i empenta, i reclamar un major reconeixement social i suport institucional. Aquests seran els principals objectius del II Congrés de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya, que se celebrarà l’últim cap de setmana d’octubre a Santa Susanna (Maresme). A la trobada hi participaran més de 300 persones, representants d’un centenar de grups catalans i també de les Balears, València i Europa, i de les principals organitzacions internacionals. L’esdeveniment se celebra 36 anys després de la primera edició, que va servir per constituir la Federació de Grups de Teatre Amateurs.

“El teatre amateur són més de mil grups, que apleguen unes trenta mil persones, i més de dos milions d’espectadors. Després de la guerra civil, ha estat el moviment cultural que ha mantingut la llengua catalana arreu del país. Malgrat això, el teatre amateur ha estat el parent pobre de la cultura popular, perquè sovint es confon amateur amb aficionat, però és un error, perquè amateur vol dir ‘el que estima’”. Josep Lluís Argemí, coordinador de la comissió del Congrés, va voler destacar aquesta contradicció en l’acte de presentació del Congrés, que es va fer divendres en el Pati Manning de Barcelona.

Per això, Argemí va explicar que el Congrés vol servir primer per fer valdre tota aquesta força i després per reclamar un “major reconeixement social i suport” per part de les administracions. Un suport que, per Argemí, no ha de ser només econòmic, sinó també en matèria d’infraestructures, de difusió i d’organització.

Toni Font, el president de la Federació de Grups Amateurs de Teatre, organitzadora de l’esdeveniment, va recordar que aquest II Congrés arriba 36 anys després de la primera edició, que es va celebrar a Igualada l’any 1985. En tot aquest temps, el sector ha crescut –passant de 35 a uns 400– i s’ha organitzat –de fet, d’aquell primer congrés en va néixer l’actual Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya. I per això ja toca fer una segona edició, que “ens ha d’ajudar a repensar qui som i cap a on hem d’anar”.

Congrés amb projecció internacional

A la trobada hi participaran entre 300 i 400 persones de més de cent companyies no professionals. Des de l’organització remarquen la dimensió internacional de la trobada, amb la presència de grups de l’Alguer, el Rosselló, Andorra, Itàlia, Suïssa, Mònaco i Midi-Pyrenées, i representants de la Federació de les Illes Balears, la Federació del País Valencià, de l’Associació Internacional de Teatre Amateur (AITA) i de la Confederació Internacional de Teatre Amateur (CIFTA).

El programa s’estructurarà en tres ponències: ‘Els grups amateurs de teatre i el seu futur’, que tractarà qüestions com la creativitat, la innovació i la frontera entre amateurisme i professionalitat; ‘Els grups amateurs i la seva funció social’, que parlarà sobre l’educació, la llengua, la salut, la integració social, etc.; i ‘La unió ens fa més forts’, per reflexionar sobre el món digital, la cohesió territorial i nacional o el mecenatge o els drets d’autor.

Inclourà també una taula rodona, amb les altres federacions nacionals i internacionals, la presentació de cinc ponències i d’un manifest dels Grups Amateurs elaborat per la comissió organitzadora. A més, els assistents podran gaudir de dues representacions teatrals i de visites guiades al municipi i al seu entorn.

Durant la presentació, es va destacar el valor social del teatre, que no és només lleure sinó que té un valor cultural, didàctic, terapèutic, social… Toni Font va recordar que el teatre amateur, com “tota la gent que fem cultura popular”, “som segurament el graó més bàsic de la cultura. No guanyem res, però ens omple de vida”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa