Tornaveu
El Museu de Llavaneres acull una mostra dedicada al figuraire Josep Vives

El Museu de Llavaneres inaugura el pròxim 28 de novembre una nova edició del cicle Escultures de petit format, una mostra que enguany celebra la seva novena edició i que s’ha consolidat com una de les cites pessebrístiques de referència en l’àmbit museístic català. La proposta d’aquest any està dedicada a l’obra de Josep Vives i Vila, figuraire i escultor amb una extensa trajectòria dins el pessebrisme del país.

Nascut a Agramunt l’any 1935, Vives ha desenvolupat bona part de la seva activitat artística entorn de l’Agrupació de Pessebristes de Castellterçol, una de les entitats que, com tantes d’arreu, ha esdevingut viver de creadors i espai de transmissió d’oficis. L’exposició s’emmarca en un projecte de recerca finançat per la Generalitat i posa en relleu el paper cabdal de les associacions en la formació i projecció de nous figuraires.

La mostra es podrà visitar del 28 de novembre del 2025 a l ‘1 de febrer de 2026 i homenatja la trajectòria de Josep Vives

Sota el títol “Josep Vives: figures amb vida pròpia”, la mostra recull una selecció de peces que il·lustren l’estil personal de l’artista, definit per un realisme proper i una mirada que fuig de les figures bíbliques més tradicionals. Tal com destacava la periodista Griselda Guiteras en un article publicat a El 9 Nou el 2023 —títol del qual recupera ara el Museu—, Vives modela personatges del món rural i popular: pagesos, traginers, veïns i veïnes que podrien sortir d’un carrer del Moianès de mitjan segle XX o, fins i tot, de l’actualitat.

Les seves figures, vestides segons la moda de l’època o amb elements contemporanis com el mòbil, l’anorac o els esquís, reflecteixen una voluntat clara: capturar l’espontaneïtat. L’artista assegura que la ductilitat del fang li permet dotar els personatges d’expressivitat i moviment. “Els aporta el gest, les fa vives”, destaquen des del museu. Bona part de les seves creacions retraten persones reals del seu entorn, sovint membres de la mateixa associació pessebrista de Castellterçol.

La mostra també vol situar el pessebrisme en el context actual, un art popular que, malgrat els entrebancs —pandèmics, administratius o de relleu generacional—, ha perviscut més de vuit segles gràcies a la dedicació de centenars de voluntaris d’arreu del país. Un univers creatiu que, segons el Museu de Llavaneres, continua actuant com un “far” cultural enmig de la uniformització global. Josep Vives crea personatges populars, com pagesos, traginers i gent del poble, però també persones actuals amb el mòbil a la mà o amb anorac.

L’exposició es podrà visitar fins a l’1 de febrer de 2026 i forma part de la programació nadalenca del museu, que reivindica una vegada més el paper del pessebrisme com a expressió artística i comunitària viva.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa