Tornaveu
Neix la Setmana de la Pedra Seca per reivindicar el patrimoni etnològic de Catalunya

Dos anys després, el Departament de Cultura de la Generalitat i diverses entitats del territori, tant públiques com privades, han unit esforços per fer valdref el teixit d’entitats, col·lectius i persones voluntàries en què se sustenta el coneixement, la divulgació i el manteniment de la pedra seca a Catalunya amb una setmana d’activitats que tindran lloc a arreu del país entre el 23 i el 29 de novembre. La Setmana de la Pedra Seca és una iniciativa de Col·labora x Paisatge, un projecte de l’Associació per al Desenvolupament Rural Integral de la Zona Nord-Oriental de Catalunya i té vocació de ser una cita fixa en el calendari anual. Neix amb l’objectiu de fer visible i reivindicar l’important teixit d’entitats, col·lectius i persones voluntàries en què se sustenta el coneixement, la divulgació i el manteniment de la pedra seca a Catalunya.

En paral·lel, s’ha inaugurat l’exposició “Tota pedra fa paret: la pedra seca a Catalunya”, produïda conjuntament pel Departament de Cultura i l’Associació per la Pedra Seca i l’Arquitectura Tradicional, que es podrà visitar a la Casa Lluvià de Manresa fins al 18 d’octubre. La mostra es va inaugurar per primer cop al Centre d’Interpretació de la Pedra Seca de Torrebesses (Segrià) el 14 de novembre de 2019, i des de llavors ha itinerat per diferents poblacions de Catalunya.

Catalunya té un importantíssim patrimoni etnològic de pedra seca: barraques, marges, forns, sínies, fonts, tines… Centenars d’aquestes construccions estan protegides com a Béns Culturals d’Interès Local o Béns Culturals d’Interès Nacional en la categoria de zona d’interès etnològic, o bé situades dins de parcs naturals o altres categories d’espais protegits. Malgrat els seus valors ecològics, estètics, històrics i identitaris, des de fa dècades aquesta arquitectura es troba immersa en una dinàmica d’abandó, per culpa de la pèrdua d’ús de la majoria d’aquestes construccions i a l’èxode rural. Això ha comportat, també, la pràctica desaparició de l’ofici de marger i la pèrdua del coneixement d’aquesta tècnica constructiva en molts indrets.

Per recuperar tot aquest capital històric, cultural i paisatgístic, diverses entitats de voluntaris treballen per mantenir restaurar i divulgar aquest patrimoni i aquesta tècnica. La Setmana de la Pedra Seca farà valdre tota aquesta tasca.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa