Tornaveu
La pintura sobre escorça aborigen australiana de l’Etnològic, al descobert

L’exposició permet contemplar per primera vegada, i de manera conjunta, 58 pintures sobre escorça d’eucaliptus que Folch i Serra van adquirir en aquests viatges a Austràlia, especialment en el primer. Estructurada en tres àmbits i precedida per un espai introductori, la mostra obre aquesta selecció de pintures a derives i debats contemporanis. Així, mentre que el primer àmbit està dedicat a la pintura sobre escorça tradicional, vinculada al món ritual i porta d’accés al Temps dels somnis, el segon tracta la irrupció de l’art aborigen australià en l’escena i el mercat d’art internacional mitjançant les pintures acríliques dessacralitzades de grans dimensions.

Les peces dels artistes contemporanis d’arrels indígenes Brook Andrew i Judy Watson ocupen l’últim àmbit de l’exposició, en una crítica al passat colonial australià i als comportaments neocolonials en general, amb mitjans procedents de l’art contemporani.

Traços. Pintura aborigen australiana: tradició i contemporaneïtat aplega prop d’un total de 90 obres, fotografies, audiovisuals, àudio i documents, que abasten des dels anys cinquanta del segle XX fins a l’actualitat.

Juntament amb les peces, les fotografies, l’àudio i els documents del Museu Etnològic i de Cultures del Món i la Fundació Folch, s’hi presenta una selecció de fotografies, audiovisuals i obres de museus i col·leccions europees i australianes. Així mateix, l’exposició s’ha dut a terme amb la participació del Musée du quai Branly – Jacques Chirac de París, prestador de l’obra Straigtening the Spears (‘Redreçant les llances’), de Turkey Tolson Tjupurrula.

L’exposició ha estat comissariada per Estela Ocampo, especialista en art primitiu i primitivisme, autora de nombroses publicacions sobre el tema i directora del Centre Investigador en Art Primitiu i Primitivisme (CIAP) de la Universitat Pompeu Fabra.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa