Amb l’objectiu de fer visible el patrimoni cultural català i potenciar-lo com a projecte de país, el Govern català ha impulsat la creació d’una marca que contribueixi a donar a conèixer els espais d’importància excepcional per explicar la història de Catalunya i la seva singularitat, reforçar el valor simbòlic d’aquests espais i augmentar el coneixement dels ciutadans envers la història de Catalunya i el seu patrimoni cultural.
La marca “Patrimoni Cultural de Catalunya” vol esdevenir el segell de referència d’aquells espais patrimonials que tenen una importància cultural excepcional en el llegat de Catalunya i construeixen el relat de la història del país. El Departament de Cultura, a través de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, serà l’encarregat de vetllar per aquesta marca i de supervisar la designació dels espais que integrin la marca, que estarà dotada d’un reglament d’adscripció. Gràficament, la marca representa un punt de trobada, protegit però obert i accessible alhora, atributs conceptuals que fan referència a un espai Públic, Obert i Consolidat.
L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura és una agència pública al servei del patrimoni cultural de Catalunya que gestiona els museus, monuments i jaciments de la Generalitat de Catalunya i que neix amb la voluntat d’innovar la gestió del patrimoni català, fer-la més eficient i reivindicar el patrimoni cultural d’arreu del país, dels orígens a l’actualitat. L’Agència té una gestió coordinada del patrimoni, un model que promou la col·laboració entre ens públics i agents privats; un model d’excel·lència en la conservació, l’ús i el coneixement social del patrimoni, i una gestió innovadora dels museus i monuments de la Generalitat de Catalunya que segueix els models més exitosos a escala europea.