Aquest cap de setmana van celebrar-se la Tàrraco Arena Plaça les dues últimes jornades del Concurs de Castells de l’any 2024. Les més de set hores de directe que Tac 12 va retransmetre serveixen per a reafirmar-nos en l’element plàstic i artístic del fet casteller. Només cal buscar alguna imatge de les places plenes i sorprendre’ns del mosaic multicolor format sobre l’arena. Sense allargar-nos en les habituals instantànies que s’acaben viralitzant d’una pinya, d’un pom de dalt o d’una caiguda.
Amb la fotografia aquest somni d’immortalitzar el castell més alt o el millor d’una diada o colla s’ha convertit en realitat, però potser s’allunya d’aquell procés més artesanal de la plasmació d’un somni sobre tela, paper o qualsevol altre suport.
El llistat d’artistes que han cercat el punt de contacte entre art i castells és molt llarg. Per mostra un botó: el trident format per Picasso, Dalí i Miró, en coneixem obres dels tres! Però podríem seguir força més amb noms que ens aproximen el fet casteller també a altres tècniques i arts com el gravat, l’escultura o el cinema.
Aquesta feina de recopilació i estudi del punt de contacte o relació l’ha fet la professora Lluïsa Gené. A la revista número 27 de Canemàs apareix el resum del contingut de la seva tesi doctoral, en la qual va fer una extensa recerca sobre l’impacte de la temàtica castellera en escultors, pintors, fotògrafs o fins i tot performadors.
Reconec que gràcies a Gené vaig retrobar-me amb una de les grans obres que tracta a la seva tesi. A les últimes decennals de Valls vaig poder participar en l’exposició dedicada a l’obra del vallenc Jaume Solé. Artista plàstic que creà el gran Retaule Casteller, un conjunt format per 56 peces de 32,2 x 30,1 cm cada una, fent un total de 3,22 x 3,01 m. Un grapat de petites obres, que per separat ja tenen una gran qualitat, però quan s’ajunten donen un significat més profund.
A la llarga llista d’artistes, podem afegir-hi cada any un nou nom: el creador del cartell del Concurs de Castells. Aquest any Ricard Martínez Teruel, qui a partir d’imatges fotogràfiques dels diversos concursos de castells -des de 1932- utilitzant la tècnica de la refotorgrafia ha generat un castell total.
A l’art de fer castells i als castells a l’art podem aplicar les paraules d’aquell savi nascut ara fa 200 anys: força, equilibri, valor i seny!