Tornaveu
La Capelleta de l’EVA portarà l’oralitat pel territori

Després de vint anys celebrant la narració oral amb el Festival En Veu Alta al Penedès, l’EVA inicia una nova etapa amb un projecte cultural, comunitari i itinerant basat en la narració oral i la lectura. Es tracta de La Capelleta de l’EVA, una peça artística inspirada en les antigues capelletes de visita domiciliària que viatjarà per diferents municipis catalans per generar al seu voltant lectures, tallers, converses i altres activitats, i teixir comunitat. La proposta arrencarà el 17 i 18 d’octubre a Vilafranca del Penedès, amb una xerrada al VINSEUM i una festa, abans de la primera parada, la Segarra.

La peça, ideada per Carme Ortoll i dissenyada per l’artista Marta Peribáñez, té forma de maleta i guarda a dins una pomera –símbol de l’EVA–, que podrà ser decorada amb figuretes d’animals i pomes, i també un quadern de bitàcola on recollirà les experiències destacables del seu viatge. Perquè, de manera similar a les antigues capelletes domiciliàries, que eren portades de casa en casa, La Capelleta de l’EVA circularà per diversos municipis, on seran acollides per entitats, col·lectius, empreses o veïns. En cada parada s’hi estarà un parell de mesos i s’hi organitzaran activitats vinculades a la narració oral, la lectura en veu alta i el patrimoni oral, des de lectures, converses, tallers fins a sopars i espectacles. L’objectiu és que cada entitat o comunitat es faci seva la capelleta i aquesta esdevingui “un motor per generar trobades i descobrir els secrets de cada lloc”, afirmen des de l’EVA.

El projecte s’adreça inicialment sobretot a poblacions rurals o amb poca densitat de població, amb la voluntat de contribuir a dinamitzar territoris que sovint queden fora dels grans circuits culturals.

Del Penedès a la Segarra

El projecte arrencarà el dissabte 17 d’octubre (a les 11.30h) amb una xerrada del gestor cultural i politòleg Víctor Rodríguez Iñigo sobre la història de les capelletes domiciliàries a Catalunya al VINSEUM, a Vilafranca del Penedès. L’endemà, Pacs del Penedès celebrarà la festa de sortida, amb una plantada de pomera, la lectura del Romanço de La Capelleta, un text Escrit per Albert Gorrell i Vila i Ferriol Macip i Bonet, que vol servir de ritual de transmissió de cada relleu. També es recuperarà el concurs de carreres i de pelar pomes “Qui la pela més llarga?”, amb categories per a petits i grans.

La primera parada de La Capelleta serà la Segarra, la setmana següent. El 20 d’octubre hi haurà lectura de textos i llegendes populars al monestir de Sant Ramon i amb els alumnes de l’escola de Sant Ramon i a continuació a la Fundació Àrea Guissona, i el 24 serà la rebuda de la Capelleta de l’EVA i espectacle en el marc del Festival Segamots.

Al novembre, La Capelleta anirà cap al Pallars Sobirà i després està previst viatjar pel Ripollès, Baix Camp, Garrotxa, Conca de Barberà, Alt Penedès i l’Urgell. A la tardor del 2027 tornarà al Penedès, on s’organitzarà una festa amb totes les entitats i persones que l’hauran acollida al llarg del recorregut.

Nova etapa després de vint anys de Festival EVA

L’EVA va abaixar el teló del seu festival En Veu Alta l’any 2024, després de dues dècades i més de 1.400 actuacions, però l’entitat manté l’activitat a través de dos projectes centrals. El primer, l’EvaLudens, un projecte educatiu que porta la narració a les aules de primària i secundària, i que aquest curs creix fins als divuit centres de l’Alt i el Baix Penedès. El segon és l’EVA354, la xarxa de voluntariat lector de l’EVA, que des de fa dotze anys apropa la lectura en veu alta a residències, centres de dia, centres sociosanitaris, hospitals, domicilis, biblioteques, instituts i altres espais socials i culturals de l’Alt Penedès.

Amb La Capelleta, l’entitat vol reforçar la presència al territori, seguir impulsant l’oralitat i fer circular cultura, comunitat i territori pels Països Catalans.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa