Tornaveu
“Ensenyem als infants que cultura popular i emocions són indestriables”

Què fa diferent La Cercavila de l’Imaginari de Vilanova?

El món de la cultura popular de vegades ha tendit a infantilitzar-se per adaptar-se a la mainada, però això els relega a un paper secundari. La nostra idea era fer una cercavila expressament pensada per a ells, com a protagonistes i no com a complement secundari. Si els infants viuen la cultura popular en primera persona, tindran més opcions de vincular-s’hi i continuar quan siguin grans. I de fet, això és el que volem, que hi hagi un relleu generacional. Sempre els diem que són els protagonistes, que la gent ha sortit al carrer per veure’ls a ells i a ningú més. Siguem feliços i demostrem que estem contents perquè la gent que ens miri també ho estigui. Perquè de vegades hi ha adults que participen en cercaviles sense gaire entusiasme, per això treballem molt amb els nens l’alegria, les ganes de ballar.

Feu un treball emocional més enllà de lúdic, doncs?

Sí, totalment, per a nosaltres cultura popular i emocions és una combinació necessària. La cultura popular és per gaudir-la i que ens faci feliços, i els nanos ho tenen molt més clar que els adults! Ensenyem als infants que cultura popular i emocions són indestriables.

I això com es tradueix al carrer?

La nostra cercavila té un espai propi al programa de la Festa Major de Vilanova, separada dels seguicis més tradicionals com la Vigília i el Vot del Poble. I a més, cadascun dels balls que conformen el seguici és inèdit i ha estat creat amb la participació dels infants i adolescents. Tenim el Ball de la Fundació de la Vila Nova, el Ball del Miralpeix, el Ball dels Pescadors, el Ball de la Lluna en un Cove, el Ball de la Sínia, el Ball de les Coves de Ribes i el Ball de l’Arribada del Ferrocarril.

Per què és tan important separar la cercavila infantil de la d’adults?

En moltes festes majors fan la rèplica de la festa major en petit. El ball de bastons petit, la cercavila petita… I nosaltres pensàvem ja el 1999 que això relegava la infància a un paper totalment secundari que no ajudaria gens que quan fossin grans volguessin continuar vivint la cultura popular. Vam apostar per un espectacle amb una altra visió.

I en què us vau inspirar?

Al Garraf i al Penedès hi ha moltes llegendes i dites populars, i a partir d’aquí vam pensar a fer una cercavila totalment nova, creant de zero el ball i adaptant cadascuna de les llegendes triades. Per exemple, als de Vilanova sempre ens diuen que som uns llunàtics perquè volíem pescar la lluna en un cove. Doncs vam crear una coreografia, escenografia, música, vestuari… tot adaptat per a la cercavila, i fruit del treball i les aportacions de molta gent. I portem una cobla! Portem una varietat de música molt potent, i això ho hem de preservar garantint que els nens que ara en gaudeixen prendran les regnes quan siguin grans.

Ja fa molts anys que feu la cercavila, s’han complert les expectatives?

Totalment! Tenim molts nens que sortien en cercavila i ara que són grans són monitors de ball. Veure aquest canvi generacional és fantàstic i emocionant. És del que n’estem més orgullosos. I la qualitat de tota la posada en escena, és impressionant.

Com es pot participar en aquesta cercavila?

Fem cada any un sorteig. I els nanos que surten escollits, fan entre 5 i 6 assaigs al juny, quan s’acaba l’escola. Com més aviat aprenguem el ball i millor el fem, millor ens ho passarem!

L’Ens de l’Associacionisme Cultural Català desitja agrair la participació de totes les entitats i particulars en els V Premis Antoni Carné de l’Associacionisme Cultural Català. Així mateix, vol agrair la implicació activa de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA en l’organització d’aquest certament i en el foment de la cultura popular catalana. Finalment, desitja mostrar el seu agraïment a totes les institucions i empreses que col·laboren en la seva organització: Previsora General, Arç Cooperativa, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Manresa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa