Tornaveu
Com hem adaptat la celebració dels Reis a Mataró

En el cas de l’Ajuntament de Mataró no ha estat diferent i des de l’equip de la Direcció de Cultura el periple va començar amb la celebració d’un Sant Jordi virtual, reproduint els actes habituals de la diada a través de les xarxes socials; va continuar amb l’organització alternativa d’una festa major de gran arrelament com Les Santes, que malauradament no va poder reeixir en la celebració-homenatge que s’havia dissenyat; i finalment l’organització d’una alternativa a la cavalcada de Reis.

La Cavalcada de Reis de Mataró és un dels actes amb un major nombre de públic del calendari festiu municipal. Aplega a més de 40.000 persones en un recorregut de gairebé 4 km, en el que hi participen prop de 700 persones voluntàries com a figurants. La seva gestió té una gran complexitat tant pel que fa a la producció com en la gestió de voluntariat. És, a més, una celebració on els infants són protagonistes i on mantenir la màgia ha de ser un dels trets principals i on la pandèmia no podia afectar amb escreix, ja que “els Reis són màgics”!

Tenint en compte tots aquests elements, des de Cultura Mataró vam començar a treballar en diferents propostes des del mes de setembre. En un principi va semblar que una possible solució era diversificar els públics, organitzar tres recorreguts a diferents punts de la ciutat on les famílies podrien gaudir d’una cavalcada. En cada un dels recorreguts participaven una part de les carrosses i les comparses i s’aconseguia arribar a un màxim de públic.

Aquesta proposta, però, de seguida es va veure poc factible, atès que les dades de la pandèmia empitjoraven a mida s’avançava en la tardor i la celebració d’actes a la via pública que convoquessin un alt nombre de públic comportaven grans riscos. Va ser aleshores quan vam encetar tres línies de treball per garantir una celebració dels reis a la ciutat.

En primer lloc, vam dissenyar un campament reial, situat dins d’una carpa i pensat com una visita teatralitzada a una exposició, en la que diferents personatges dinamitzaven l’espai i mostraven als visitants els detalls de les sis carrosses més emblemàtiques de la ciutat. Al final de la visita, els Reis adreçaven un missatge a les famílies. Calia garantir que un nombre important dels infants de la ciutat poguessin visitar-lo, tenint en compte les restriccions d’aforament; per aquest motiu, es va oferir una àmplia obertura, des del 4 desembre fins al 5 de gener, i s’han anat ampliant les places per visitar-lo progressivament. Alhora, es va oferir a les escoles, centres oberts i esplais de la ciutat poder visitar-ho, en un format de grup bombolla i amb una visita de més durada i personalitzada. La demanda ha superat totes les expectatives i els resultats són molt positius. A mitjans de desembre, han visitat el campament més de 10.000 persones i amb una molt bona valoració.

En tot el procés era important continuar implicant a les entitats i voluntaris que cada any fan possible la cavalcada, per això, es van celebrar diferents trobades amb elles per tal de poder gestionar una alternativa amb la seva participació.

Així doncs, la segona línia de treball que vam encetar va ser la creació d’un conte per a la nit de reis que pogués esdevenir alternativa de la cavalcada. El conte s’ha enregistrat per projectar-se per Marató Televisió el dia 5 de gener al vespre. En el vídeo participen totes les entitats vinculades amb la cavalcada i que des del primer moment han estat disposades a col·laborar en l’organització de les diferents propostes. El treball amb elles ha presentat també dificultats, atès que els canvis en la situació de la a pandèmia afectaven directament a les seves possibilitats i capacitats de poder generar grups menys o més nombrosos per a poder preparar i participar en la filmació. Finalment, només dues persones de cada entitat han pogut formar part del vídeo.

Per últim, també es va treballar en una possible cavalcada presencial, davant la possibilitat de poder celebrar-la si el context ho permetia. Així doncs, es va plantejar una proposta en una àmplia via de la ciutat on es podien organitzar diferents entrades amb control d’accés per poder limitar i organitzar el públic i fer diferents passis de la cavalcada amb les carrosses principals. Aquesta opció, a hores d’ara, s’ha decidit no portar-la a terme atesos els riscos existents.

Tota la informació referent a la campanya dels Reis (campament Reials i Nit de Reis) es pot trobar en el següent enllaç: https://www.culturamataro.cat/reis-mataro

Cal també destacar un element important en el disseny de les accions culturals a la ciutat, les limitacions pressupostàries. Mataró és una ciutat de 130.000 habitants, que habitualment destina a la cavalcada 70.000 €, el pressupost més elevat del calendari festiu després de la Festa Major i les festes dels barris, i que suposa un 3,5% del total del departament. Les propostes dissenyades han hagut d’ajustar-se a aquest pressupost i a la capacitat de l’organització, malgrat l’increment de costos que suposen les mesures de seguretat i control necessàries. Així i tot, ha estat una petita injecció per les empreses i professionals culturals de la ciutat: escenografia, so i llum, actuants, vestuari, etc.

El 2020 ha estat un any d’aprenentatges, de reinventar-se i d’analitzar la tasca de la gestió cultural des d’una altra perspectiva. L’organització de la programació de Reis a Mataró ha comportat tots aquests processos i ha donat lloc a propostes que, de ben segur, esdevindran elements de futur pels pròxims anys.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa