Del 21 al 27 d’agost torna a Les Preses (la Garrotxa) un dels festivals de referència de la dansa d’arrel del país. Durant una setmana hi haurà 25 espectacles i activitats repartits per diversos espais del municipi: als carrers, a la plaça Major, al recinte ÉsDansa, als parcs de la Pedra Tosca i l’1 d’octubre, etc. L’aposta pels joves artistes i per la nova creació són alguns dels eixos centrals d’aquesta edició, que convidarà el públic a ballar i descobrir les cultures del Perú, Uruguai, Uganda i Moldàvia. Us proposem sis motius –tot i que hi ha molts més– per visitar l’Ésdansa.
Voluxa, de Marboleny Beta
Voluxa és el primer espectacle de Marboleny Beta, la nova secció de creació de l’Esbart Marboleny. La proposta fusiona música i dansa tradicionals amb tendències actuals i estén paral·lelismes entre les bruixes i la nostra societat. Cristina Soler, dansaire del grup, explica que el punt de partida de l’obra va ser un especial sobre bruixeria publicat a la revista Sapiens, amb un mapa que situava un espai d’aplec de bruixes a la mateixa serra de Marboleny. Això va despertar l’interès del grup i els va esperonar a buscar en llibres i relats històrics, en músiques i danses tradicionals i també per fires i cercles de dones actuals.
Tot això s’ha concretat en un espectacle de petit format, d’uns 45 minuts i dividit en dues parts oposades. La primera és una part fosca, que explica la història “per ser sentida” de la bruixeria, de la segregació i senyalament, la persecució, el judici i les tortures que van patir les dones acusades de bruixeria. A la segona, l’espectacle es torna més lluminós i llança al públic preguntes sobre qui és víctima i qui és assetjador, i si és possible sanar tot el mal causat.
Marboleny Beta, amb una organització horitzontal, sense directors artístics, està conformat per vuit balladors i tres músics, i tots ells han participat en la creació des de la sala d’assaig. Cristina Soler explica que haver d’encarregar-se de tot el procés de l’espectacle, des de la dramatúrgia, la il·luminació, el maquillatge i la perruqueria fins al disseny gràfic, “ha estat tot un repte”, però potser la dificultat més gran ha estat “sortir de la rectitud de la tradició i explorar el terreny contemporani”.
Per submergir a l’espectador en una atmosfera més tenebrosa i misteriosa, l’obra es representarà de nit i en un bosc a l’aire lliure. Les entrades per la primera sessió, de dilluns 21 d’agost a les 21.30h, ja estan exhaurides, i s’ha obert una segona funció el mateix dia a les 23h.

Era, de l’Esbart Rocasagna i Quim Bigas
Guanyadora de l’última edició del Delfí Colomer, Era és fruit de la col·laboració artística entre l’Esbart Rocasagna de Gelida i del coreògraf Quim Bigas, qui proposen una mirada contemporània a la tradició. Amb ella, l’esbart surt de la seva zona de confort i baixa de l’escenari per crear un espectacle de carrer i de petit format amb la intenció d’arribar a nous públics i viatjar per més municipis.
L’obra fa en el seu títol una triple referència al temps passat, a una etapa històrica i també a una extensió de terra, i vol ser un homenatge a Gelida, a la vinya i a les persones que hi han deixat empremta. Carles Janer, el director artístic de l’Esbart Rocasagna, explica que el projecte va sorgir a partir de les converses que va tenir amb les dansaires durant la pandèmia i la voluntat de treballar al voltant de dues idees: per una banda, el gènere dins la tradició, per una altra, la terra, “Gelida, el Penedès, la nostra cultura, la nostra manera de fer, de ballar”.
En el procés de creació, van visitar cellers i vinyes, van parlar amb viticultors i van fer una ruta per descobrir restes geològiques que recorden que fa milions d’anys la zona del Penedès estava coberta pel mar. Això va inspirar al coreògraf Quim Bigas per parlar de “la història escrita en les pedres, molt llunyana en el temps”. I va sumar-hi “les històries individuals de cada dansaire. Perquè gairebé tots els moviments que hi ha provenen de les mateixes dansaires. Fins i tot alguns passos tenen el seu nom”. Tot això entrellaçat com si fos un macramé.
En el projecte també han col·laborat Andrea Otin, responsable del vestuari, mentre que el músic Pau Matas ha fet l’espai sonor, que esdevé un element actiu de la dramatúrgia. La banda sonora està conformada per un llistat eclèctic de músiques d’artistes catalans revisionades, proposades també per les dansaires de l’esbart (Rodrigo Cuevas, OMAC, Joana Dark, Judit i Meritxell Neddermann, Les Violines, entre d’altres), “que ajuden a obrir l’univers d’Era”, explica Quim Bigas, i també dues composicions originals, de Blai Rosell i de Gabriel Kazz.
L’obra s’estrenarà a la Plaça Major de Les Presses el dissabte 26 d’agost en dues funcions, a les 17.30 h i a les 19h.
Parlem de… joves i arrel
El festival estrena aquest itinerari que respon a l’aposta divulgativa de l’Ésdansa i que pren la forma de converses entre els joves artistes i el públic. “La idea és donar veu als joves creadors, ja que aquest any ens hem trobat que moltes de les propostes que ens han arribat són de creadors i creadores del país, que treballen o bé a partir de l’arrel catalana i o bé la dansa espanyola i el flamenc”, explica Núria Feixas, directora de l’Ésdansa.
Així, el dimecres 23 es farà una taula rodona al voltant de què és ser jove, creador i partir de l’arrel. La ballarina i directora del conservatori de Dansa de l’Institut del Teatre, Marina Escoda, conversarà amb diversos artistes que participen en el festival: Lali Mateu, Roger Cusidó i la Companyia MINIMíssima, de Si em vagués; Pere Seda, de L’Hereu Riera; Xavier Gumà i Verònica Hernández, de Flor de Maig.
A més, el visitants al festival podran conèixer les entranyes de dos espectacles: Raepte de l’Esbart Manresà (22 d’agost), i Bordes y heridas del Duende (24 d’agost), conversant amb alguns dels seus protagonistes just en acabar la funció.
A Cegues
Aquesta proposta convidarà al públic a anar fins a una ubicació no revelada per assistir allà, amb els ulls embenats, a una experiència “multisensorial” per descobrir la cultura d’un dels països convidats al festival. I fins aquí és tot el que podem llegir. “Volem que la gent confiï en el festival i es deixi portar, de fet no hem dit ni el lloc, ni què passarà a l’espectacle ni quina companyia veure”, explica Núria Feixas. Serà el dissabte 26 d’agost, a les 10h, i el punt de trobada és l’aparcament del camp de futbol CEF Bosc de Tosca.
Nits Ésdansa
Les Nits Ésdansa, els dies 22, 23 i 24 a les 22h, s’han convertit en un clàssic del festival. Nits de festa i participació en què conviden el públic a ballar els ritmes i les músiques tradicionals dels diferents països convidats. Enguany hi participen la Compañía de Tango Julio Sosa d’Uruguai, Viorica de Moldàvia, Minchanzaman de Perú, Crane d’Uganda, la Istanbul Esenyurt Municipality Folk Dance Group de Turquia i Les Violines amb l’Esbart Marboleny.
Espectacles gratuïts
La sisena raó per visitar Les Preses: la majoria dels espectacles i activitats són gratuïts, a excepció d’alguns que ja es podran comprar des del web del festival.