Tornaveu
Presentada la programació del 37è Festival Ésdansa

En els darrers anys, s’han multiplicat els festivals que se celebren arreu de Catalunya. No són poques les multinacionals que els conceben com a plataformes de promoció, i en conseqüència decideixen invertir-hi grans pressupostos. En aquest univers cada vegada més mercantilitzat, segueixen dempeus algunes iniciatives potents sorgides des de l’associacionisme de base. Una de les més potents i emblemàtiques és el Festival Ésdansa, organitzat pel Cercle de Cultura Popular i Tradicional Marboleny de Les Preses, on s’ha celebrat des de 1983.

En la roda de premsa de presentació del festival, celebrada aquest matí al Centre Artesà Tradicionàrius, hi han intervingut l’alcalde de l’Ajuntament de Les Preses Pere Vila, la directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural Maria Àngels Blasco, el president de Marboleny Roger Casalprim i la directora del festival Núria Feixas. Un breu fragment de La Reclosa, espectacle a càrrec del músic Roger Andorrà i la ballarina Núria Hontecillas, ha tancat l’acte.

La 37a edició de l’Ésdansa està marcat pel relleu generacional en els comandaments. Casalprim i Feixas, que a tall de curiositat podem esmentar que encara no havien nascut en la primera edició de festival, enguany han substituït Jordi Fosas, en els respectius càrrecs. Un símptoma, segons Casalprim, de la fortalesa de l’Ésdansa.

Una visió compartida per Vila, per qui Marboleny és un referent en “l’aposta per la joventut, la innovació i la visió de futur”. L’alcalde va posar èmfasi en el caràcter eclèctic de l’Ésdansa, capaç de promoure el coneixement deballs internacionals i l’aprenentatge de danses catalanes, i la importància que té per Les Preses. “Més de 200 voluntaris s’impliquen en l’organització del festival. Durant els dies que se celebra, el públic que hi assisteix quintuplica la població del poble”, ha subratllat. Secundant les paraules de l’alcalde, Blasco ha destacat que la importància que l’Ésdansa té pel Departament de Cultura.

La programació de l’Ésdansa 2019.

Les persones que s’apropin entre el 19 i 25 d’agost a Les Preses tindran problemes per a escollir quins espectacles veure. En el vessant internacional, es podran presenciar danses de Guatemala, Tanzània, Equador, Corea del Sud, Armènia i Oman. Les d’aquestes dues últimes nacions, ha apuntat Feixas, estan inscrites en la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

Des del 2016, l’Ésdansa ve apostant per la creació i innovació a partir de la dansa d’arrel. Tancant aquest cicle de quatre anys, enguany es presentaran múltiples propostes que experimen en aquesta direcció: l’espectacle Àer de Laia Santanach, III Premi Delfí Colomé 2019; el projecte NU(e)S de l’Esbart Maragall, finalista del mateix guardó; la proposta multidisciplinària Socarrel, creada a quatre bandes pel coreògraf Roberto Olivan, el ballarí Magí, Serra, l’artista electrònic Víctor HA i el quartet de veus occitanes Vox Bigerri; i l’esmentada estrena de La Resclosa, que ha comptat amb l’assessorament de la coreògrafa Montserrat Colomé.

Més enllà de la programació artística, Feixas s’ha mostrat molt satisfeta de la complicitat creada cada any entre els veïns de Les Preses i les companyies internacionals que visiten la Garrotxa. Per emfortir aquest, l’Ésdansa 2019 apostarà novament pel format “experiència”, pensat perquè el públic pugui conèixer amb més profunditat les cultures on s’han gestat les coreografies.

En l’aspecte formatiu, el festival tornarà a organitzar la tradicional tríada de tallers formatius: el Petit Ésdansa’t (nascuts entre 2007 i 2005), l’Ésdansa’t Jove (nascuts entre 2003 i 2006), i l’Ésdansa’t (a partir de 16 anys). Entre, l’oferta adulta ensenyarà com ballar les danses del Seguici de Reus, del Vallès Occidental, d’Armènia i del Golf d’Oman.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa