Tornaveu
‘La màquina del temps’, ‘La Maternitat d’Elna’ i Albert Guinovart, guardonats amb els premis Josep Anselm Clavé

La segona edició del projecte ‘Orígens’, se celebra del 12 al 14 d’octubre a Sant Carles de la Ràpita. Es tracta d’una iniciativa engegada l’any passat i enguany l’organització doblarà el nombre d’activitats, de quaranta a una vuitantena, s’hi instal·laran més del doble de tavernes per servir ‘el rancho’ de quatre a nou; s’incrementarà el nombre d’associacions/entitats participants de la ciutat, més de mil veïns es vestiran d’època…

La cantaire i flautista Irene Recolons va ser l’encarregada de presentar aquesta cerimònia en què el cant coral, encara confinat, ha volgut “alçar la veu i reconèixer els millors treballs i professionals” estrenats o produïts durant l’any 2019. Han estat deu premis (nou a càrrec del jurat i un per part del públic), que demostren la força del cant coral, malgrat l’actual incertesa, i entre els quals hi ha ‘La màquina del temps’, ‘La Maternitat d’Elna’ i Albert Guinovart.

El premi a la millor producció-espectacle ha estat per a la cantata La màquina del temps, d’Arnau Tordera i el Secretariat de Corals Infantils de Catalunya. Es tracta un viatge per la història del qual el jurat va valorar el seu “atractiu per al públic de totes les edats i la versatilitat del seu autor”.

El mateix premi, però en aquest cas el que atorga el públic (amb més de 3000 vots vàlids), ha estat per La Maternitat d’Elna, una òpera social en català de Martí Carreras, que també es va fer amb el guardó a la iniciativa innovadora. En el seu parlament, Carreras va agrair el reconeixement i va explicar que el seu objectiu “era fer arribar l’òpera de forma participativa a totes les persones que normalment no estaven acostumades”.

El guardó al millor programa de la música coral catalana ha estat per 125 anys Francesc Civil Castellví, de la Capella Polifònica de Girona, “per contribuir a la reivindicació i recuperació del patrimoni coral català”, segons el jurat. El programa es va presentar en el concert de Nadal de la Polifònica del 2019, on la coral gironina es va avançar a la celebració del 125è aniversari del naixement del compositor, amb un projecte de recuperació patrimonial al voltant d’aquest autor, “compositor excepcional i excepcionalment oblidat”, segons Martí Ferrer, director del cor.

Per la seva banda, Gloria, d’Albert Guinovart, es va endur el premi a la millor composició de cant coral, “per ser una obra d’unes dimensions considerables, ben resolta, fidel a l’estil del compositor”.

Altres guardonats han estat La Llum de la neu, del cor Bruckner de Barcelona, premi al millor programa; Espistulae ad Sagittarium de l’Ensemble O Vos Ommnes, millor enregistrament; Clavé XXI de la Fundació Orfeó Català – Palau de la Música, en la categoria de projecte de transformació social; 440 Clàssica & Jazz. Núm. 53. Grup Enderrock, en comunicació, i l’Antologia de la Música Coral a Catalunya, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, com a projecte coral internacionalitzador.

Durant la cerimònia es va poder gaudir de les actuacions en directe del The Hanfris Quartet, del grup Tornaveus de polifonia tradicional catalana i d’una peça de caramelles enregistrada durant el confinament per la Societat Coral La Lira de Sant Cugat del Vallès.

El president de la Federació de Cors de Clavé, Bruno Nájera, va destacar en el seu discurs de clausura dels premis la importància de reconèixer el talent i la passió pel cant coral i fer prevaldre els valors claverians de progrés, virtut i amor. La presidenta del MCC, Mercè Cano, va voler recordar tots els professionals i entitats corals afectades per les restriccions d’activitats durant la pandèmia i va anunciar les mesures d’informació i procediments per tornar, tan aviat com sigui possible, a l’activitat.

Podeu recuperar la gala en aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa