Tornaveu
El moviment associatiu sempre hi serà

Malgrat les enormes pèrdues provocades pel virus, estem convençuts que també en podem extreure conclusions positives. Aprendre a pensar col·lectivament, més enllà dels interessos personals de cadascú. Els hàbits de consum són un exemple evident. Els impostos que declaren grans multinacionals en altres Estats, tot i tenir activitat econòmica a Catalunya, no contribueixen a finançar el nostre sistema sanitari. Ho fan les quotes de milers i milers d’autònoms, molts dels quals no poden treballar aquests dies. Aquest fet, que citem a tall d’exemple, ens demostra la gran importància que té invertir en solucions de proximitat, en persones i agents arrelats al territori.

Aquest debat també afecta de manera directa a l’àmbit cultural. És molt probable que la COVID-19 provoqui una severa depressió econòmica en els anys vinents. Si aquest diagnòstic es confirma, es reduirà notablement la capacitat adquisitiva de la ciutadania, i en conseqüència també el consum cultural per càpita, que ja ha sofert una davallada notable en la darrera dècada. En aquest context, serà més necessari que mai reforçar els col·lectius de cultura popular. Garantir un accés universal a la cultura requereix un major suport per a aquelles activitats gratuïtes i en les quals la ciutadania pot implicar-s’hi lliurement.

Seria una excel·lent notícia, en aquest sentit, augmentar el percentatge del pressupost del Departament de Cultura adreçat a l’associacionisme cultural. Des del 2006 ha oscil·lat entre el 2,90% (2012) i el 2,39% (2016). Elevar aquest percentatge -és a dir retornar-lo als percentatges que es destinava fins a mitjans dels anys 2000- seria una política d’allò més eficient per garantir que l’accés a la cultura, reconegut com a dret humà en la Declaració universal dels Drets Humans (article 22), sigui efectiva en el conjunt de la ciutadania. El moviment associatiu sempre hi serà, mantenint el pols cultural del país, vetllant perquè tothom pugui participar en la dinamització social dels seus pobles i barris.

No voldríem acabar aquesta editorial sense enviar molts ànims a tots els qui aquests dies heu perdut una persona estimada o teniu familiars i amics hospitalitzats. Una abraçada molt forta.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa