En l’actual legislatura, la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional s’ha proposat una renovació de les línies estratègiques de treball amb la finalitat d’optimitzar els recursos públics i modernitzar les estratègies de gestió. En aquesta renovació estratègica intervenen dos altres factors que considerem essencials: volem establir unes bases de treball amb criteris menys intervencionistes i més facilitadors i volem que l’objectiu d’aquest treball no sigui altre que fer visible l’eficiència, la vitalitat i la transversalitat de la cultura popular.
En aquest context ens cal també assumir la complexitat del moment actual, i des d’aquest punt de vista hem optat per prioritzar ajuts a projectes d’àmbit nacional i comarcals així com a projectes destinats a la creació de noves oportunitats laborals i rendiments econòmics de la cultura popular.
Un dels àmbits on hem detectat un potencial de creixement i optimització de recursos és en la formació de qualitat destinada a adults en matèria de cultura popular, raó per la qual hem fet un treball específic, agrupant i potenciant les diferents ofertes vigents, algunes alimentades amb pressupostos públics, i d’altres fruit de la iniciativa privada.
Com hem actuat? En aquest 2012 hem decidit potenciar els campusdeculturapopular.cat com a marca formativa de qualitat localitzada temporalment al període d’estiu. Per fer-ho, l’octubre de 2011 la DG CPT va iniciar una reflexió conjunta amb les diferents entitats i associacions que organitzen activitat formativa d’estiu adreçada adults.
1. per definir quina ha de ser la funció de les institucions públiques
2. i per reconèixer i dimensionar les iniciatives vinculades a entitats i associacions que han sorgit al llarg dels darrers anys en aquest àmbit.
D’aquesta reflexió va néixer la convicció que calia un replantejament de les polítiques institucionals en aquest àmbit, que hauria de servir:
1. per destinar recursos públics a afavorir iniciatives ja existents i no per sobredimensionar l’oferta.
2. per actuar subsidiàriament en aquells sectors on es detectin mancances.
Les conclusions d’aquest període de reflexió han portat a establir unes línies de treball conjuntes, sintetitzades en tres grans eixos: impulsar un treball en xarxa que permeti la gestió conjunta d’aspectes organitzatius i de gestió de les activitats (difusió, reconeixement formatiu, validació de crèdits, etcètera), donarvisibilitat i divulgació a les activitats sota el paraigua de campusdecultura popular.cat i facilitar la interlocució amb les administracions.
Fruit d’aquest procés ens trobem davant la notícia positiva que s’han generat certes expectatives de creixement. Potser no totes aquestes iniciatives acaben materialitzant-se, però hores d’ara podem dir que ens trobem davant del repte de gestionar 16 ofertes de campus per a l’estiu de 2012, distribuïdes geogràficament en 19 municipis i 17 comarques diferents. Set són noves propostes: tres de les quals, de nova creació (IOCUS-Escola d’estiu de jocs, Campus de cultura popular de teatre al carrer, Jotacampus), una ha estat fruit de l’evolució d’una iniciativa d’èxit com són les Colònies per a joves intèrprets d’Arsèguel (Curs d’estiu “De la creació a l’enregistrament musical); n’hi ha dues que han definint un projecte formatiu nou vinculat a un festival d’èxit, com és el cas d’Ésdansa’T i l’Escola d’estiu de glosa, i n’hi ha una darrera que amplia la seva oferta formativa (Taller d’instruments i danses tradicionals de Vilafranca del Penedès).
Estem davant d’un total aproximat de 300 hores lectives, un potencial de prop de 400 alumnes i un centenar de professors implicats en la proposta.
Des de l’arquitectura popular a la ramaderia, des de la dansa d’arrel a la glosa i la jota, des d’Espolla al Poble Nou del Delta, convidem els lectors de Tornaveu a visualitzar aquesta àmplia oferta de formació d’adults clicant aquí.
