Tornaveu
Santa Eulàlia '17 i la premonició d' “Els esquirols”

12 de febrer de 2017. Aquesta va ser la data clau per homenatjar al conegut i desaparegut grup de música folk catalana Els Esquirols. Nascut a Collsacabra (Osona) el grup va estar en actiu entre el 1968 i 1985. El seu repertori propi ha donat llum a sis recopilatoris i avui en dia el seu “patrimoni immaterial” segueix viu en bona part gràcies als Caus i Esplais de tot Catalunya. Aquests grups educatius mantenen vives aquestes melodies amb llurs guitarres i cants enmig de la urbanitat i la natura.

Un dels temes que va escriure Els Esquirols va ser l’anomenat “Any 2017”, i que el 1975 va veure llum dins el recopilatori (en disc de vinil o CD) “Fent Camí”. “Any 2017” pronosticava el naixement d’un minyó del tot estrany el 12 de febrer.

La Plaça Major de Vic i el Teatre Conservatori de Manresa van acollir actes commemoratius de l’efemèride. Però si cal destacar un acte per la seva singularitat, va ser el celebrat a Corbera de Llobregat. Doncs, tal com deien els pronòstics esquirolencs, el 12 de febrer de l’any 2017 (Santa Eulàlia), va aparèixer un ésser híbrid, mig humà i mig robot. A propòsit del 50è aniversari, l’Esplai Corbera estrenà un gegantó particular, obra de Ramon Aumedes del Taller Sarandca de Granollers.

Si encara us queden més dubtes de tot plegat, us reproduïm “Any 2017”, escrit a principis dels anys 70 per Joan Crosas:

El dia 12 de febrer

de l’any 2017

totes les veus de la ciutat

no parlen de res més,

conten d’un cas que ha passat

a la maternitat,

n’ha nascut un minyó,

si és que se’n pot dir minyó.

Els uns diuen que no té nas

i que li falten peus,

d’altres que és un marcià

caigut de dalt del cel,

tothom hi fa el seu safareig,

falta informació

i els partits polítics

fan una manifestació.

Cansat de tantes queixes

l’ajuntament pren part,

convoquen els diaris

i es donen detalls necessaris

per a calmar l’opinió.

Resulta que és un xicotet

de mida natural,

cames i peus no n’hi veureu

són rodes de trial,

per mans claus angleses,

per boca un embut

i dins les orelles

ràdio-cassettes li han nascut.

I doncs qui ha estat la mare,

o el pare del nadó?

el metge va i contesta:

De pares desconeguts,

fill de la civilització.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa