El mercat audiovisual canvia ràpidament, potser en excés de rapidesa, i si bé la majoria dels canvis són positius (abaratiment de costos en la producció, possibilitat d’accés per Internet…), hi ha alguns sectors que queden damnificats: ha passat amb els videoclubs, elevats a categoria de moviment social als any 80 i pràcticament desapareguts. Curiosament altres aspectes tenen un ressorgir, com és el cas dels cineclubs. La imatge de projeccions clandestines, plenes de fum i debats posteriors, ha donat pas a la de sales que fan una important funció de divulgació fílmica i molts cops dinamització cultural a través de l’organització de premis. I aquest ressorgir és viu i que per molts hi sigui, ja que reivindica la manera més natural de visionar un film: a la platea d’una sala fosca.
La Filmoteca de Catalunya, direcció, acull la tercera setmana del cineclubisme català, del 6 a l’11 de setembre a través d’un programa ben complet que cada dia cedeix la programació a un cineclub diferent. Et tret de sortida es donarà el dimarts 6 de setembre a les 18:30h lliurament dels premis José Maria Nunes del cineclubisme català, de la Federació catalana de Cineclubs, que enguany assoleixen la seva cinquena edició, l’objectiu dels quals es reconèixer la tasca dels diferents cineclubs. A continuació i seguint la proposta del Cineclub de l’Associació Cultural de Granollers es projectarà el film documental Aigua ferma, de Núria Nia, treball guanyador de la beca Vist per… organitzada pel mateix cineclub, demostrant la voluntat dels cineclubs per estimular la creació.
El Club Cinema Casteller de castellar del Vallès, mostrarà un altre dels vessants dels cineclubs amb la projecció de No estamos solos, film dirigit per Joan Ventura sobre la crisi i la seva reacció ciutadana , que es veurà l’endemà també a les 18:30h. Si bé molts s’han erigit en sales que permeten als habitants de sales on no hi ha cinemes comercials poder veure films d’actualitat o per a tota la família, els cineclubs també emeten films més arriscats o de conscienciació social que o no passen o ho fan en un sospir a les cartelleres.
També per donar visibilitat a la tasca dels cineclubs com a impulsors de cultura, la sessió del dijous a les 18:30h, proposada pel cineclub Amics del Cinema de la Vall de Ribes, emetrà els principals treballs audiovisuals premiats al Festival Gollut de cinema compromès, que enguany ha celebrat la seva tercera edició eixamplant horitzons i repercussió. A la sessió es veuran des de curtmetratges com el premiadíssim Espés, o el llargmetratge documental Habitar la Utopia, premi Gollut al millor documental.
Divendres 9 de setembre les sessions començaran a les 19h amb la programació proposada pel Cineclub Manresa amb el documental colombià Paciente, i dissabte a la mateixa hora, a iniciativa de Cineclub Vilafranca es podrà veure el documental italià Barolo Boys. Storia de una Revoluzione. Per últim, i com a colofó d’unes essions que hauran reivindicat el cineclub i, indirectament, la qualitat del cinema documental, diumenge 11 de setembre a les 19h es projectarà A la puta strasse. 2º Acto, film proposat pel Cineclub Igualada que recorre la Barcelona underground dels anys 80 i 90 i que va ser finalista al Gaudí al millor documental.
En definitiva, una setmana per gaudir de bon cinema, gràcies a les programacions escollides per sis cineclubs.
Més informació del programa, fent clic aquí.
