Tornaveu
A prop!, una eina per comunicar la cultura

El panorama comunicatiu ha iniciat una transició. Empeses per la crisi econòmica, les empreses i entitats de comunicació han de reformular-se per donar resposta al nou escenari comunicatiu que ja no serà mai més com el del passat. I malgrat la transformació, aquests mitjans de comunicació, sobretot els de proximitat, tenen el repte de seguir establint sinergies amb el món de la cultura i l’associacionisme. El número 25 de la revista A prop! Comunicació aborda, recollint l’esperit de la vuitena edició de les Jornades de la Taula de Comunicació, el paper dels mitjans de proximitat en la difusió del nostre patrimoni cultural. Es tracta de dos mons amb notables oportunitats d’establir sinergies i treballar conjuntament. En aquesta relació es constata la necessitat d’adaptar-se als nous temps i treballar en xarxa, aspectes més necessaris que mai, des del punt de vista econòmic i de penetració social, per sobreviure a la nova etapa comunicativa.

En aquest número s’hi pot trobar una reflexió a propòsit dels mitjans de proximitat en l’entorn de profunda crisi, a càrrec del secretari de Comunicació de la Generalitat, Josep Martí, en la que analitza quin paper han de tenir les administracions públiques en la vertebració d’un espai de comunicació català de proximitat. Martí Terés, subdirector de Sies.tv; Jonàs Sala, cofundador de Verkami, i Emma Giné, coordinadora d’Art Neutre?, signen un dossier sobre la cultura en el món 2.0 i sobre les bones pràctiques en l’ús de la xarxa per comunicar la cultura.

Un altre article exposa els canals de comunicació que fan servir els centres i els instituts d’estudis locals i comarcals per fer arribar les seves activitats als associats en primera instància i a la societat en general com a objectiu final, conscients que l’aportació que fan enriqueix i potencia el coneixement que aquesta societat té sobre si mateixa. A Catalunya hi ha 277 entitats englobades en aquest àmbit, amb una base social de 45.000 persones i 181 projectes sòlids en marxa.

Antoni Carné, president de l’Ens de Comunicació Associativa, escriu un article sobre la importància de la presència de la cultura popular als mitjans de comunicació, en què planteja una dificultat clara: “les associacions encara esmercen molts esforços a organitzar les activitats i molt pocs a donar-les a conèixer, a l’hora d’interpretar erròniament i massa sovint, que la nostra activitat és la que mereix especial atenció per part dels mitjans de comunicació”. Segons Carné, en aquest sentit manca fer un pas fonamental: “el periodisme en general ha de valorar adequadament l’esforç que fan les entitats, i que entre tots plegats encetem un espai de complicitats”.

A prop! també ofereix un mapa de la situació dels mitjans de comunicació dels Països Catalans, en què assenyala sobre el territori aquells mitjans que han tancat, els que estan en perill i els que encara es mantenen actius, un mapa creat per la periodista Txell Costa.

Finalment, la revista reflexiona sobre el paper històric que han tingut les ràdios locals públiques per fer arribar la cultura més local als ciutadans.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa