Tornaveu
Les veus de les darreres majorales, al Museu de la Música de Barcelona

Durant anys i fins a principis XX, les majorales de la confraria del Roser, a més d’encarregar-se de les feines de l’església, també van omplir de melodies molts pobles catalans. Acompanyades de panderos, i amb la finalitat de recaptar diners per guarnir l’altar i fer front a les despeses de la festa, anaven a cantar versos més o menys improvisats per les cases on hi havia un bateig, un casament quan era festa major. Eren sempre dones, i generalment joves o no casades, i normalment una cantava i una altra —o ella mateixa— tocava un pandero o tambor quadrat.

Si la festa era d’una família, els cants duraven unes quantes hores; i si era per a tot el poble, el seguici durava gairebé tot el dia. El repertori femení consistia en cants de salutació i festeig, de burla i de crítica, solemne o provocatiu, segons el moment.

Aquests cants es van anar esllanguint al llarg del segle XX. El tambor quadrat, completament pintat amb imatges sagrades i guarnit amb cintes i cascavells, és l’objecte més significatiu i espectacular que ha quedat d’aquella activitat. Des de finals del segle XIX, alguns folkloristes es van afanyar a recollir les engrunes d’un món festiu que s’acabava.

Amb Ara canto per a mi’, el Museu de la Música de L’Auditori de Barcelona vol recuperar la figura de les majorales i els seus cants, que, com un oracle amb veu de dona, teixien les relacions de la comunitat, i també reivindicar la importància de la música a les tradicions festives.

La inauguració de l’exposició, d’accés lliure, tindrà lloc el dijous 12 de desembre a les 19 hores. Comptarà amb les presentacions de Jordi Alomar, director del Museu de la Música, i de la comissària, Ester Llop, i amb la intervenció de l’artista Perejaume. L’acte finalitzarà amb una actuació musical a càrrec del trio encapçalat per Guillem Ballaz; music, investigador, instrumentista i constructor de panderos, Ballaz va publicar el 2012 Projecte pandero (Segell Microscopi), on explorava, recuperava i actualitzava aquestes antigues cançons, i les feia encaixar amb guitarres i loops, violins, violes, contrabaixos, tubes, tenores.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa