Amb motiu del 8M, el Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) de Barcelona reivindica el talent i lideratge femení en la música d’arrel i el paper protagonista de les dones com a transmissores de cançons i poemes. Ho fa programant cinc propostes artístiques diverses que treballen en la recerca i la reinterpretació de repertori tradicional des de la contemporaneïtat i amb una mirada crítica i feminista.
El programa s’iniciarà el dijous 6 de març amb una doble proposta. Primer, la presentació del llibre Sibil·la.Naixement, metamorfosi i supervivència d’una profecia cantada (Rafael Dalmau Editors), de Laura de Castellet, un recorregut històric i musical per la tradició del Cant de la Sibil·la, des dels seus inicis en l’antiguitat clàssica fins avui, on aquesta representació ha ressorgit en molts indrets en els últims anys. L’acte serà a les 19h en la biblioteca del CAT i comptarà amb la presència de l’autora i de Tradillibreria.
A continuació, l’Auditori Jordi Fàbregas acull l’estrena de Silvestres, un nom que bateja tant el nou projecte d’Heura Gaya, Núria Garcia i Arantxa Broto com el seu primer disc. Són tres veus de Ponent que recuperen (de cançoners, de missions de recerca, de llibres d’orgue, de la memòria de padrins) cançons polifòniques tradicionals del Mediterrani i les porten a l’actualitat, fusionant-les amb l’electrònica i amb una mirada crítica, feminista i inclusiva.
L’endemà, divendres 7, al mateix escenari actuarà la formació guanyadora de l’útima edició del Concurs Sons, Alosa. El duet barceloní format per Guiolietta Vidal i Irene Romo presentarà el seu primer EP, Oh, lai l’Om, un treball en què barregen tradició i folk amb contemporaneïtat, acompanyades de convidats especials.
El dissabte 8 al matí les Namorala Pandereteiras passejaran pels mercats de Gràcia el seu repertori de la tradició de les dones de Galícia. I al vespre (20.30h), tancarà la Setmana de la Dona l’espectacle La Figueral, una proposta coral encapçalada per Rusó Sala que recull la tradició ibèrica i peces de nova creació en clau ecofeminista i que desvetlla imaginaris futurs, més plaents i habitables.

Les dones als festivals
Les dones prenen un protagonisme especial en la programació durant aquesta Setmana, però la intenció dels organitzadors és que aquesta mirada femenina estigui present al llarg de tot el Tradicionàrius, afirma Andrea Moliner, responsable de la programació del CAT al costat d’Anaís Falcó i Manu Sabaté. Així, en aquesta edició, el 53% de la programació ha estat en clau femenina: 31% són propostes liderades o integrades majoritàriament per dones, i un 22% són propostes de grups mixtos. En les pròximes setmanes, visitaran el festival noms com La Maria, Ra di Spina i Maria Mazzotta, el duet L’arannà o el quartet Trèvol, liderat per Laia Glück, que farà el concert de cloenda l’11 d’abril, i que completaran al d’altres dones i artistes que ja ha passat per l’escenari del CAT des del gener.
Per Moliner, la presència de dones al capdavant de projectes artístics, en espais de creació o en festivals cada vedada és més important però encara costa visibilitzar-les, perquè “venim d’una tradició força masculina, amb molts projectes formats exclusivament per homes o liderats per homes. En l’àmbit artístic, la balança ara comença a no ser molt desequilibrada”. Respecte al repertori del cançoner tradicional, sovint força masclista i ple d’estereotips sexistes, creu que s’ha de seguir cantant, però contextualitzant-lo i reinterpretar-lo amb una mirada crítica, “per donar-lo a conèixer a les noves generacions perquè puguin entendre d’on venim, on hem arribat i cap a on hem d’anar en el tema del feminisme. Molts grups de dones joves empoderades que estan treballant aquest tipus de repertori ho estan fent”.
Si ens fixem en el global dels festivals de música, encara hem de parlar de desigualtat de gènere. No tant pel que fa a la presència de dones o grups mixtos en els cartells, que arriba al 45%, com en relació amb el lideratge femení, que se situa en el 30% (dades de l’Anuari de la Música 2024). Les xifres, no obstant, han millorat notablement en els darrers anys. Fa una dècada, en el 2016, la presència de les dones als festivals catalans era d’un 26% de mitjana (11% de solistes i 15% de grups).

