Sis músics de llarg recorregut en el món del folk com són Roger Andorrà, Pau Benítez, Patri Garcia, Xavier Rota, Roser Serrano i Joan Tomàs han sumat forces i interessos i s’han aliat en La Baula, un nou grup que busca eixamplar i renovar el patrimoni musical català. El divendres 21 de febrer (20.30h) arribaran al Centre Artesà Tradicionàrius de Barcelona per presentar el seu primer disc, Cançons a l’ombra (Microscopi, 2025), on recuperen tretze cançons tradicionals poc conegudes i oblidades que han aplegat parlant amb testimonis directes o remenant en arxius. Són balades amoroses, llegendes històriques, antics cuplets o cançons grotesques que van quedar arraconades per la moral de l’època i que el grup les presenten renovades gràcies als nous arranjaments.
Produït per Arnau Burdó, l’àlbum recull temes de diferents cançoners històrics com Les cançons de Mataró, Cansons y Follíes populars (inèdites) recollides al peu de Montserrat, el Cançoner de l’Empordà, el Fons Joan Tomàs i Parera i els enregistraments personals de Pau Benítez de la cantadora Magda Capdevila i Marzo.
La varietat, de temàtiques, tons i sonoritats, és una de les característiques del disc: hi trobem peces com ‘La llàntia de Felip Quint’, una llegenda apocalíptica vinculada a Montserrat i interpretada per Magda Capdevila; una sardana de l’Empordà titulada ‘La presa de Roses’, una havanera de riu a La flor blava o també una història truculenta pròpia del Crims de Carles Porta sobre ‘La mort de Pare Jordi’.
Hi ha temes plens d’humor, com la divertida ‘El cornut’, de Les cançons de Mataró, o el ‘Contrapàs de broma’, una peça escatològica i grollera recollida per Joan Tomàs fa més d’un segle i que ha arribat al grup a través de la seva neta, Liliana Tomàs, i que resulta una de les més juganeres del disc. El to més romàntic està present en peces com ‘La veu del cor’ (també del cançoner mataroní) i ‘Diu que hi ha una noia empordanesa’, on el grup combina sardana i composicions pròpies amb la col·laboració de Martí Villegas al fiscorn.
El tema ‘El fill del rei’ és una balada plena de poètica popular on amor i mort es confonen en les figures del fill d’un rei i d’una moreta, atribuïda al rei Joan I el Caçador. De les múltiples variants que han arribat d’aquesta peça, a través de diversos cançoners, els músics de La Baula han pres la versió recollida al Cançoner de l’Empordà per Lluís Albert, nebot de l’escriptora Caterina Albert (Víctor Català), qui l’havia sentit de la seva pròpia família.
Finalment, el disc inclou una única composició pròpia, ‘Amunt i crits’, escrita per Roger Andorrà en homenatge a Jordi Fàbregas, un referent per a tots els integrants de La Baula. La peça, que fa referència en el seu títol a un dels crits de guerra més recordats del músic i fundador del Tradicionàrius, és gairebé una declaració d’intencions del grup: “Cantar, tocar, ballar, escriure o pintar, enfortint les arrels. Somiar, lluitar, alçar, fent valdre la cultura, sent joves i rebels”, canten.