El Mediterrani com a “espai comú, com a desig de pertànyer a un territori i a una geografia; com un desig de viatjar, de descobrir altres cultures, altres llengües i altres sons”, però també com “un lloc de problemàtiques, conflictes i misèria”, serà el fil conductor de la nova edició del festival de música folk internacional Tradicionaàrius. Així ho va explicar Anaís Falcó –qui, juntament amb Manu Sabaté i Andrea Moliner, conforma la nova direcció del certamen–, en la presentació de la programació, el dimecres al matí al CAT de Barcelona.
El festival tindrà lloc del 10 de gener a l’11 d’abril de 2025 i acollirà unes 65 propostes i 14 presentacions de discos i projectes al voltant de la música folk i tradicional dels Països Catalans i la Mediterrània. Aquesta edició aposta per la intergeneracionalitat, la tradició, les propostes experimentals i les músiques de ball i la internacionalització, amb artistes com Joan Dark, La Baula, Cabra, Última vèrtebra, Mediterranean Clash Party: Cafè d’Alger i Soumeya, el Gran Conjunt de Música d’Arrel de l’ESMUC amb Efrén López, Oriol Marés i Talal Fayal Quartet o Urbalia Rurana, entre d’altres.
La inauguració serà divendres amb Mar Mur, 15 anys, un concert que revisita el projecte de Toni Torregrossa, Maurizio Martinotti , Joan Soler i Amigó i Jordi Fàbregas que s’estrenava, en el mateix escenari, un 22 de gener de 2010. A la nova proposta, liderada por Marc Figuerola i Boris Pi, se li han afegit dones, com l’aranesa Alidé Sans, i també comptarà amb Toni Torregrossa. El concert tindrà lloc a les 22 h a l’Auditori Jordi Fàbregas, i abans, i com ja és tradició, Kabum i el Col·lectiu Guirigrall donaran el tret de sortida des de la plaça de la Vila de Gràcia.
La col·laboració del Tradicionàrius amb el BarnaSants, sota el nom de Trad d’autor, arriba aquest any a les trenta edicions, i es plasmarà en quatre concerts al CAT: Arturo Gaya canta a Abu Bakr al-Turtuxí, La Figueral de Rusó Sala, La Maria i Angel Maresca Lo Barber & Claudio Gabriel Sanna & Rall Grup. Així mateix, el Tradicionàrius tornarà al Palau de la Música amb el concert de Roger Mas i la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona, un viatge pel món a través de grans cançons en llengua italiana, francesa, sèrbia, castellana, basca, gallega i catalana. I enguany el festival estrena una nova incorporació, el Fabra i Coats-Fàbrica de Creació, que oferirà dues sessions dedicades a la música d’arrel italiana, amb artistes de Nàpols i la Puglia, amb Suonno d’Ajere i Sangennarobar, i la veu de Maria Mazzotta acompanyada per l’electrònica de Ra Di Spina, que hauran assajat en residència en aquest espai de creació referent a Barcelona.

El festival torna a sumar-se a la celebració dels foguerons de Sant Antoni a Gràcia, el darrer cap de setmana de gener, i programa diverses activitats, com el concert del duet L’arannà, qui han transformat els millors contes de Mercè Rodoreda en cançons; la celebració dels 150 anys del Calendari de l’Ermità o el ball de bot amb Arreu, entre d’altres. I el marc del Tradicionàrius a Santa Eulàlia, el divendres 9 de febrer el festival baixarà a plaça Sant Jaume per celebrar la Festa Major d’hivern de la ciutat amb La Sonsoni i Germà Negre.
Com va recordar Andrea Moliner durant la presentació, el Tradicionàrius “no són només concerts”. El programa ofereix també les ballades participatives sota el títol Nits de ball folk; els vespres dels dimecres, que uneix músics que mai han tocat junts; el 5è Torneig de Gambits Jordi Fàbregas i presentacions literàries. Enguany també hi haurà, aquest dissabte 11, la 1a Trobada de Músics de Colles Castelleres del Pla de Barcelona, que reunirà les vuit colles del Pla de Barcelona amb la intenció de crear un espai de formació i debat sobre música tradicional al voltant del fet casteller. I, amb un contingut social i polític, s’ha programat un cine-col·loqui amb la projecció L’exode d’un peuple i Pallasos sense Fronteres, i el projecte de cançó tradicional oral Jo cantar prou cantaria, amb Última vèrtebra.