Tornaveu
Es publica en format llibre el Cançoner de l’Alt Empordà recollit el 1927

L’estiu de 1927, els músics Joan Tomàs i Lluís M. Millet van recórrer 20 poblacions empordaneses a la recerca de cançons per a l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Van entrevistar 62 informants dels quals van transcriure 507 melodies. I ara, aquella feina queda recollida en la publicació d’El Cançoner de l’Alt Empordà recollit el 1927 per Joan Tomàs i Lluís M. Millet, un llibre a cura de Liliana Tomàs, neta de Joan Tomàs, que pretén donar a conèixer aquest recull musical amb 135 cançons. Però el llibre també treu a la llum el dietari inèdit que els dos mestres varen redactar, descrivint tot allò que vivien per aconseguir el seu objectiu, així com les cartes en les quals informaven els directius de l’Obra del Cançoner dels esdeveniments més significatius, tot destacant-ne els aspectes o anècdotes que consideraven més rellevants i que ens donen molta informació de la nostra història i cultura.

Aquesta edició també descobreix un per un, els empordanesos que van col·laborar cantant i informant, un bon motiu per engrescar cada municipi a fer el seu propi cançoner complet. I és que amb aquest llibre, Liliana Tomàs vol complir la proposta que el seu avi va deixar escrita de fer: “La publicació més o menys immediata de petits volums de cançons a l’abast de totes les butxaques, com una mena de cançoners comarcals, perquè la cançó tornés al poble.”

El llibre es presentarà al Palau de la Música Catalana el pròxim dijous 18 d’abril a les 18.30 h i l’entrada és lliure.

Joan Tomàs dirigint, Salvador Puga a l’harmònium. Fons Joan Tomàs i Parés

Dos amics amb una mateixa passió

La feina feta per al Cançoner de l’Alt Empordà era l’expressió més pura de l’amistat i la passió per la música que durant molts anys va unir aquests dos grans músics. Lluís Maria Millet i Millet va entrar de ben petit a la secció infantil de l’Orfeó Català, on va conèixer Joan Tomàs, que va acabar essent el director de la secció infantil. Tots dos es van fer molt amics i van ser mestres de l’Escola Coral de l’Orfeó Català. Anys després, quan Lluís Maria Millet va agafar la direcció de l’Orfeó va posar el seu amic de sotsdirector durant vint anys (del 1946 al 1966), treballant junts tant en assaigs com en sortides, viatges, concerts i activitats musicals diverses.

Amb l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya iniciada l’any 1922 es van arribar a registrar gairebé 40.000 melodies en el període 1922-1940, així com 60.000 textos i més de 4.000 fotografies.

Més notícies
Notícia: Cent anys després. ‘Cançoner de les Planes d’Hostoles 1922’
Comparteix
Liliana Tomàs dirigeix i signa el llibre ‘Cançoner de les Planes d’Hostoles 1922’, que recull la transcripció de tots els materials recollits en la segona missió de l’OCPC
Notícia: Presentats els llibres ‘Danses tradicionals del Berguedà’
Comparteix
El grup Berguerdana de Folklore Total va amenitzar la presentació, dissabte 23 d'octubre al Parc del Lledó de Berga
Notícia: Les cançons nadalenques de Joan Tomàs
Comparteix
El Departament de Cultura publica un llibre de les peces compostes i harmonitzades pel folklorista

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa