Tornaveu
Propostes de cultura popular per Sant Jordi

1) Veus, la mar, de Víctor Labrado (Edicions 62)

Amparo Pons, del Museu Valencià d’Etnologia, ens recomana l’última obra de Víctor Labrado, guanyadora del Premi Joanot Martorell 2018. Una història que s’endinsa dins el món de la mar per fer un retrat d’una generació de mariners que avui, retirats de la mar, se la miren des del moll o esquivant turistes pel passeig marítim. És una “novel·la sense ficció”, basa en els testimonis i història viscudes, passada per l’agulla del relat. Amb ella, l’escriptor de Sueca (València) vol reivindicar la mar i la literatura marítima, perquè, assegura, malgrat que tenim la mar davant de casa, “pràcticament no en sabem res, no en sabem més que el turista més indocumentat”.

2) Els aplecs de Paretdelgada 1959-1964, de Joaquim Masdeu (Carrutxa)

L’etnòleg i dinamitzador cultural Salvador Palomar ens convida a bussejar en una altra història, la dels sis grans aplecs a l’ermita de Paretdelgada, a la Selva del Camp, que van ser manifestacions de cultura popular en excel·lència perquè que aplegaven sardanes, castells i la cançó de protesta. En els anys del règim franquista, van esdevenir focus de resistència cívica i cultural i de reivindicació de la identitat cultural dels Països Catalans.

3) Memòries, d’Òscar Ribas Reig (Fundació Julià Reig i Premsa Andorrana)

Òscar Ribas va ser quatre vegades cap de Govern d’Andorra, un dels pares de la seva constitució i el primer polític andorrà que va parlar en català a l’ONU, l’any 1993. Va defensar la llengua i la cultura catalana. Abans de la seva mort, el desembre de 2020, va escriure les seves memòries, des de la seva infantesa, la sindicatura de Julià Reig Ribó, les seves responsabilitats com a polític, en elles hi sura la preocupació fonamental del seu pensament polític, la pervivència i la consolidació de l’Estat andorrà. Una recomanació que ens fa Àngels Mach, presidenta de la Societat Andorrana de Ciències.

4) Maria, la Trementinaire, de Dolors Salvadó (Edicions Sidillà)

Judith Pujadó, d’Edicions Sidillà, proposa aquest llibre sobre herbes remeieres amb magnífiques il·lustracions de Marta R. Gustems. El llibre més complet pensat per a infants per a treballar l’etnobotànica, amb històries de les plantes i receptes per fer ungüents, olis guaridors, tintures o maceracions.

5) Des de la llibreria especialitzada en cultura popular, Tradillibreria, Lluís Marmi ha seleccionat una quinzena de títols al voltant de temes molt diversos: foc, cançoners, balls, rondalles, vocabulari, etnobotànica. Entre ells, un estudi històric al voltant del vincle de Barcelona amb el món del foc, Foc, Foc, Correfoc (Cep i la Nansa), i Rondalles inoblidables de les terres catalanes, de Narcís Clotet (Biblioteca del Cordill), un llibre il·lustrat amb els contes més populars de les tradicions valenciana, balear i catalana. I, tot i no ser novetat, per ser l’Any Tomàs no pot faltar El mestre Joan Tomas i Parès: passió per la cançó popular, de Jordi Tomàs (Publicacions de l’Abadia de Montserrat).

6) Pastorts assassins, de Xavier Casadó (Ed. Cruïlla)

Finalment, Lleonard del Río, president de la Coordinadora de Pastorets de Catalunya, proposa un títol també clàssic, una novel·la humorística i de misteri en què la representació d’Els Pastorets en un poble és l’escenari d’un crim autèntic.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa