L’escriptora i Il·lustradora Marina Barberà recorda que hi ha un fenomen molt estès i molt humà d’ignorar les espècies vegetals, per considerar-les poc rellevants, tant que fins i tot això té un nom: ceguesa vegetal. “Ens hem allunyat del món natural. El mirem, però moltes vegades no el veiem i ni l’entenem”. Combatre aquest biaix cognitiu és el que es proposa amb De Vidre. Històries i receptes de les remeieres dels Pirineus, on recull remeis i receptes tradicionals que s’han fet servir des de temps antics.
A l’autora les receptes se les ha transmès l’herbolària Anna Salvat, remeiera de Farrera, un petit poble del Pallars, al Pirineu català, on va arribar a finals dels anys 1970, fent un camí invers al de molts veïns, que llavors marxaven a la ciutat a la recerca de més comoditats i progrés. El llibre presenta una desena de receptes a base d’herbes i plantes molt habituals però també poc apreciades que Barberà ha seleccionat pels “molts beneficis que ofereixen”. Són fórmules per atenuar dolors, nodrir i regenerar: bossetes aromàtiques d’espígol, oli de calèndula, ungüent d’hipèric (o d’herba de Sant Joan), xarop de pi, crema protectora d’àloe vera, etc.
Les receptes –il·lustrades amb dibuixos a llapis, frescos i directes, com esbossos d’un cuadern de camp–, es complementen amb consells per a la recol·lecció de les plantes (de les fulles, les flors, arrels o llavors), i apunts sobre l’extracció, assecatge i conservació dels preparats, que serviran també per tenir una base de processos que es poden aplicar a altres herbes. També s’indica els llocs més adients on trobar les diverses plantes en el territori de Catalunya.
A més, De vidre és també un homenatge a les dones del món rural, dones sàvies que han estat les responsables del manteniment de la llarga tradició etnobotànica a Catalunya, i que, igual que les “males herbes”, les ruderals o les plantes que creixen als marges dels camins i carreteres, sovint han estat –i ho són encara– oblidades, menystingudes i fins i tot perseguides.
De vidre es presentarà el 22 de febrer en la llibreria Naturallibres (Alins), en un acte que comptarà amb la presència de l’autora i Anna Salvat, que conversaran amb la periodista Ivet Eroles, que signa el pròleg. També prepararan algunes de les receptes naturals que trobareu envasades al llibre.