Tornaveu
La Setmana del Llibre en Català se cita a l’Arc del Triomf per la Mercè

La Setmana del Llibre en Català celebra 42 edicions estrenant emplaçament al passeig Lluís Companys, entre l’Arc de Triomf i el parc de la Ciutadella, desplaçada del seu espai al Moll de la Fusta per la Copa Amèrica. La cita també s’endarrereix una setmana a les dates habituals i es farà del divendres 20 al diumenge 29 de setembre, coincidint amb les festes de la Mercè. El que no canvia és, però, és la voluntat de ser continuar sent el gran aparador del llibre en català. El programa serà més gran i transversal que mai, amb 298 expositors (récord absolut) i prop de tres-cents actes, entre presentacions, signatures, debats, concerts, recitals poètics i rutes literàries.

El nou emplaçament ha obligat a reduir lleugerament la mida de les casetes de les llibreries i editorials, 86 en aquesta ocasió, i a passar de quatre a tres escenaris, però pels organitzadors la nova ubicació al centre de la ciutat i la coincidència amb la Mercè són una oportunitat per sumar nous públics i fer créixer els 60.000 visitants que va tenir l’edició anterior.

Deu dies d’activitats

El flamant Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, Albert Jané –que farà la tradicional glossa– i el duet eivissenco-català L’Arannà –amb el seu primer treball discogràfic inspirat en Mercè Rodoreda–, inauguraran La Setmana el 21 d’agost al migdia. En total seran deu dies i un ampli ventall d’activitats: presentacions, recitals poètics, concerts, debats i converses, signatures de llibres i rutes literàries en què coincidiran autors, editors, llibreters i lectors.

S’han organitzat prop de 130 novetats editorials, hi haurà un matí de biblioteques i 30 passejades literàries de la mà dels autors per Barcelona ciutat però també per altres indrets de Catalunya. Enguany, per primera vegada, s’obre un itinerari literari al País Valencià dedicat a Vicent Andrés Estellés, que farà Isabel Anyó, neta del poeta de Burjassot. A més, reforçant la voluntat de ser l’espai de referència de l’edició en català, als segells editorials de Catalunya, País Valencià, Andorra, Illes Balears i Catalunya Nord enguany s’hi sumal’Alguer, que presentarà per primera vegada una revista. “Ara per ara, només falta la franja d’Aragó, però esperem tenir-ho resolt l’any que ve”, va afirmar la directora de la Cristina Domènech en la presentació del festival.

Amb l’objectiu de posar en valor tots els gèneres del llibre en català, el programa oferirà activitats al voltant de la llengua, el feminisme, el periodisme, el còmic, la cuina, la novel·la històrica, la novel·la negra i les traduccions.

Entre les propostes, destaquen dues activitats organitzades per la Institució de les Lletres Catalanes. Per una banda, l’exposició Singulars, que aplega les reflexions de dotze escriptors sobre la influència de la intel·ligència artificial en el terreny de la creació literària; per una altra, l’espectacle de monòlegs en català al voltant de la vida i l’obra dels autors commemorats aquest any: Àngel Guimerà, Vicent Andrés Estellés, Joan Salvat-Papasseit i Montserrat Vayreda.

També hi haurà dues celebracions especials: el centenari de l’editorial Barcino i els cinquanta anys de la publicació del Mecanoscrit del segon origen, de Manuel de Pedrolo, un dels llibres més llegits en català, que enguany comptarà amb una versió amb àlbum il·lustrat.

La tarda del dimarts 24 de setembre, La Setmana convida a celebrar la Mercè amb tradicions populars catalanes, amb una conversa al voltant de tres títols destacats publicats recentment per Publicacions de la Generalitat de Catalunya amb els seus autors, Carles Freixes i Daniel Vilarrúbias. El primer, director del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, presentarà el Corpus. 700 anys de festa a Catalunya, el catàleg de la mateixa exposició que va comissariar i que convida a redescobrir aquesta festa i el seu llegat artístic, cultural i festiu. Per la seva banda, l’historiador i arxiver Daniel Vilarrúbias parlarà sobre els seus últims treballs: Representacions festives de l’alteritat a Catalunya i L’entremès de l’Àliga a Catalunya.

També es parlarà de la censura en la nova cançó en la dictadura franquista, a partir de la recerca que va fer Marta Salicrú-Maltas (dia 27, 19.30h); el tintinòleg Joan Manel Soldevilla analitzarà la relació de l’immortal personatge d’Hergé amb Catalunya en un matí de còmic (dia 23, 12.30h), i, pel públic més jove, el músic i compositor Ivan Caro proposarà un viatge pel Pirineu a través dels seus contes i llegendes.

Pilarín Bayés, premi Trajectòria

El dimecres 25 de setembre es farà l’acte de lliurament del premi Trajectòria a la il·lustradora Pilarín Bayés (Vic, 1941), per la seva obra, amb més de 1000 llibres il·lustrats, i per la seva participació activa en el procés de recuperació de la llengua i la cultura catalanes. L’altre protagonista de La Setmana 2024 serà el comunicador Marc Giró, que rebrà el Premi Difusió que atorga l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.  

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa