Hi ha esdeveniments que, tot i ser organitzats per una persona, una entitat o un organisme, han acabat sent un acte rellevant i ple de rituals personals i col·lectius que van molt més enllà dels propis organitzadors. L’èxit recau en molts factors i, sí: que l’organització hi té a veure, però són diversos factors que s’entrellacen i hi juguen i no hi ha un model igual que funcioni a tot arreu de la mateixa manera. Molts actes estan celebrant 40 anys i demostren que a la dècada de 1980 es conformaren molts dels pilars culturals que construeixen part d’uns referents de la catalanitat postfranquista. Ara bé, hi ha esdeveniments que van ser pioners i celebren encara més anys, gairebé mig segle. Més enllà i com a pionera màxima la Trobada amb els Acordionistes del Pirineu celebra 50 anys.

Et pot interessar

La permanència i continuïtat no és una característica molt celebrada avui en dia, que anem sempre a la novetat. Tanmateix, aquests 50 anys ens podrien portar a pensar que és una cosa vella, desactualitzada. Però és tot el contrari. La Trobada amb els Acordionistes del Pirineu ha passat per moltes etapes i s’hi veuen rastres de moltes d’elles en diferents moments que estan oficialment organitzats o que sembla que no ho estiguin. És viva, és actual i té la capacitat i el poder d’enllaçar la identificació d’uns models antics, la construcció d’una tradició, amb una experiència viva i en constant canvi, catalana i internacional. Sé que molts diran que exagero, però així ho penso. És un model de festa i de trobada que ha sigut copiat arreu del país, amb acordió, però també amb altres instruments. Per algunes raons completament irracionals té una atracció única i especial. Tanmateix, lluny de pensar que és sòlida, té un equilibri fràgil en què molts factors hi intervenen i d’aquí la celebració d’haver superat molts moments crítics. El conflicte és inherent, com en tota festa que val la pena, o com a tota família. Perquè, amb aquesta trobada s’ha construït una família de músics d’arreu del món, de casa i un seguit de gent que, tot i no ser músics, se’n senten part.

Parlar de la Trobada amb els Acordionistes del Pirineu és parlar d’Artur Blasco, l’artífex de tot plegat i que té la capacitat d’organitzar un esdeveniment d’aquestes característiques i fer-ho sense, ni tan sols, un ordinador. Cert és que hi ha el suport de diferents organismes i persones que ho permeten (i han permès) tirar la trobada endavant, amb gent que hi posa més voluntat i hores per l’estima al projecte, que no pas per treure’n rèdit. I és que, tot i que celebrem la professionalització de molts dels sectors culturals, hi ha coses que existeixen i són com són perquè la gent hi posa passió, hi posa més cor que cervell. És per aquest motiu que aquests esdeveniments tenen emocions intenses que s’encomanen i que ens fan gaudir i patir a parts iguals.

Som uns privilegiats els que hem pogut gaudir durant tants anys d’aquesta trobada, els que encara la recorden a la plaça emportant-se l’entrepà per agafar lloc i gaudir d’un Arsèguel únic. Que sí, que ara és diferent, que si la carpa, que si l’entrada, que si… la nostàlgia i la queixa permeten mostrar un bagatge als que, malgrat tot, hi continuen presents i amb l’etiqueta de veterans orgullosos. I el patiment de superar una nova trobada i gaudir-la ens inquieta i ens il·lusiona.

La Trobada amb els Acordionistes del Pirineu ha esdevingut un model de festa, que sota un paraigua de festival, ha prevalgut el fet humà i de trobada, que permet que allò que passa tingui un significat més profund. Podem posar-hi les etiquetes que vulguem: de tradició, de folk… aquí no hi cal. La gent toca, balla, escolta i canta. Artur Blasco sempre explica que l’acordió va canviar la forma de relacionar-se als pobles de muntanya quan entrà a formar part de la nostra cultura a la segona meitat del segle XIX. Amb l’acordió van venir unes noves modes de ball, el fet d’agafar-se en parella i tota aquesta revolució social on el contacte físic es va estrènyer. Jo penso que la Trobada també ha portat una forma de relacionar-nos els uns amb els altres, amb instruments o no a les mans. I sí, ens ha donat a conèixer un instrument, uns músics, un repertori; s’ha construït una identitat sonora territorial i tot això no és poc: ho és tot. No vull oblidar mai, passi el que passi, que ens ha permès construir un model de societat contemporània alternativa i molt més humana que la majoria d’opcions que ens ofereix la societat globalitzada i actual. Ha creat una forma de relacionar-nos tocant i fent viva la nostra música. Cinquanta es diu molt ràpid i l’agraïment a tots els que l’han fet possible vol prevaldre a qualsevol crítica que, necessàriament, també hi pot ser. Celebrarem la trobada, ens en sortirem i serem més rics, com cada any i per molts anys.

Més notícies
Notícia: Rumba
Comparteix
Anaís Falcó: «A un govern PSC la rumba catalana va molt bé per mostrar algunes de les seves línies ideològiques que no són tant les de tenir en compte els gitanos, com de tenir en compte una suposada diversitat i una expressió urbana que no ha estat tan encasellada en un moviment polític concret»
Notícia: Transmissió
Comparteix
Anaís Falcó: «Aprendre per imitació, d’oïda, pot ser revolucionari en una cultura que tot ho enregistra, que tot passa per pantalla i immediatesa, o per escrit: és enfrontar el teu jo despullat d’altres elements i entregar-se a aprendre»
Notícia: Florir
Comparteix
Anaís Falcó: «Les caramelles -o camalleres i altres variants- són l’explosió d’aquesta natura continguda que de cop esclata en forma de colors i cançons.»

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa